‒Om vi ska snacka fotboll tillhörde Borghede fastigheter vare sig a- eller b-laget, säger Alf Andersson, Hyresgästföreningens lokala ordförande.
Enligt honom har fastighetsbolaget varit ett långvarigt problem allt sedan han tillträdde sin post. Han säger vidare att hyresvärdens skötsel och service inte var tillräcklig, det kom helt enkelt in för mycket klagomål till Hyresgästföreningen.
‒Det kunde till exempel vara reparationer som tog en förskräcklig tid. När hyresgäster hörde av sig till oss om brister påtalade vi givetvis dem för Borghede. Men vissa bryr sig bara inte, en normal hyresvärd hade åtgärdat saker genom kontakt med de boende. Vi ska inte behöva gå in och medla mellan hyresgäster och hyresvärdar. Vi ser därför bytet av fastighetsägare i höstas som mycket positivt.
Alf Andersson säger också att föreningens mandat slutar vid förmedling och rådgörning, vilket ska ha försvårat några mer kraftfulla ingripanden mot Borghedes verksamhet.
‒Det är ingen bra lösning för oss som är förtroendevalda att göra det, där måste vår juridiska avdelning gå in i så fall.
Borghede har inte haft lätt med att försöka höja hyrorna, säger Alf Andersson. All kritik från hyresgäster vägdes nämligen in vid de årliga förhandlingarna. Och av de trettiotal ärenden som kom till Hyresgästföreningen under 2015 och 2016 gick endast ett fåtal vidare till hyresnämnden. I samband med den enda fällningen i nämnden, i december 2015, svartlistades bolaget av tidningen Hem & hyra.
‒En del av anmälningarna till oss handlade om sådant som inte blev av utan påtryckning från vår sida, det kan ju direkt kopplas till en dålig förvaltning. Men generellt har folk nog varit alldeles för fogliga och anmält för lite. En orsak kan vara att det är en del människor som bott hos Borghede som lever på marginalen och som är glada att bara få tak över huvudet, säger Sven Graff, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Borghede fastigheter var fram till i fjol medlem i branschorganisationen Fastighetsägarna. Där skriver alla fastighetsägare under en rad etiska regler som gäller för god sed på hyresmarknaden. Att åtgärda fel snarast och att värna om goda relationer till sina hyresgäster är några av punkterna som ingår i regelverket.
‒I det här fallet låter det som att förvaltningen inte hållit den nivå som bör hållas. Det är inte okej, säger Andreas Sjöberg, affärschef på Fastighetsägarna Mittnord, när han får höra om hyresgästernas klagomål på Borghede (läs separat artikel).
När medlemmar missköter sig och bryter mot god sed har Fastighetsägarna lokala ansvarsnämnder som kan besluta om åtgärder, exempelvis varningar och uteslutningar. Dit kan bland andra klagande hyresgäster vända sig.
Andreas Sjöberg säger att han inte kan kommentera enskilda fall, som situationen med hyresgästernas klagomål på Borghede, speciellt ingående. Men han känner inte till att fastighetsbolaget någonsin blivit föremål för ärenden i ansvarsnämnden.
‒Och om fastighetsbolaget hamnar i tvister med hyresgäster får de själva avgöra om de vill använda sig av våra juridiska tjänster. Den enda av våra tjänster som Borghede använt sig är när vi hjälpt till i hyresförhandlingar.