Nyheten om att Katrineholmsföretaget Björsons måleri AB köpts upp har i viss mån seglat under radarn. Vd och tidigare ägaren Johnny Larsson förklarar att man valde att inte göra något stort nummer av det.
– Det blev ingen stor grej, vi behåller företagsnamnet och varken organisationummer eller organisation ändras. Jag styr fortfarande verksamheten och den nya ägaren vill att det ska rulla på som vanligt. Vi är runt 65 medarbetare totalt och alla är kvar, säger han.
Det var den 4 maj som Björsons blev en del av målerikoncernen Måla i Sverige AB, som består av 12 bolag och har en total omsättning på cirka 550 miljoner kronor. Måla i Sverige är i sin tur ett dotterbolag till den privatägda bolagsgruppen Storskogen group AB.
– Storskogen arbetar långsiktigt och de är inte ute efter att köpa och öka omsättningen för att sedan sälja vidare, säger Johnny Larsson som fortsätter som extern vd.
Han säger att det var ett förhållandevis enkelt beslut att sälja verksamheten.
– Jag känner att det är tryggt med en stark ägare i botten som kan driva det vidare. Jag är 53 år, men har hållit på sedan unga år och varit ansvarig i 25 år. Jag ska inte sluta, men när jag så småningom ska trappa av har Storskogen resurser att hitta en lämplig efterträdare.
Ägarskiftet kom mitt under den rådande coronapandemin och det påverkade hur nyheten förmedlades.
– Vi fick ringa runt eller höra av oss via mejl. Annars hade man ju tagit ett rejält stormöte med alla inblandade, förklarar Johnny Larsson.
Han säger att Björsons måleri hitills klarat sig bra genom pandemin, som slagit hårt mot svenskt näringsliv.
– I våras blev det ett tapp när konsulterna inte hade så mycket att göra, men just nu ser det bra ut fram till jul. Bygg- och målerisektorn har inte direkt påverkats, men vi ligger i en viss fördröjning så vi kommer nog inte undan vi heller.
Johnny Larsson säger att företagets styrka är att det har många ben att stå på.
– Vi jobbar mycket åt lokala byggare, privata fastighetsbolag, gör mycket jobb åt privatpersoner och har kommunala avtal. Alla är lika viktiga för oss och framgångskonceptet är att ha många olika kunder
Hur ser framtiden ut för Björsons måleri?
– För min egen del tänker jag att vi ska behålla vår position och bevaka det vi har nu, mer än att expandera. Vi har expanderat väldigt mycket och vi är duktiga om vi kan hålla oss på den nivå vi ligger på.