Vädret har minst sagt ställt till det den senaste tiden. På riksväg 55/56, mellan Strångsjö och Ändebol, inträffade flera lastbilsolyckor för snart två veckor sedan. I samband med det förstördes flera sidoräcken.
För en kort tid sedan ska dessutom en eller flera olyckor ha inträffat i rondellen vid Glysas grav. Då kördes såväl skyltar som ett av sidoräckena ned. Det har också uppstått potthål på flera ställen utmed Östra förbifarten, bland annat vid bron över Västra stambanan.
Robin Johansson är projektledare för vägunderhåll på Trafikverket. Han säger att temperaturförändringarna, från varmt till kallt eller vice versa, är en av orsakerna till olyckorna och därmed till de uppkomna skylt- och räckesskadorna.
– Det är svårt att säga om vi haft fler problem nu än någon annan vinter, men det har varit väderomväxlingar som ställt till det. Kommer det regn eller snö på vägar där yttemperaturen ligger på minus, ja då får vi problem. Växlande temperaturer blir också påfrestande på beläggningen, vilket gör att potthål kan uppstå, säger Robin Johansson.
Han uppger att hålen på Östra förbifarten kommer att lagas så snart som möjligt. När det gäller vägräckena ska dessa preliminärt åtgärdas denna vecka eller nästa.
– I samband med det kommer man också att ta upp de nedkörda skyltarna, säger Robin Johansson.
Även på riksväg 56, mellan Bie och Äs, har omkring 30 potthål uppenbarat sig den senaste veckan. Beläggningen på sträckan är gammal och vägen skulle egentligen ha asfalterats om för flera år sedan. Men eftersom den ska byggas om till mötesfri väg har så inte skett.
– Det skulle behövas ny asfaltering, men det vore dumt att lägga pengar på ny beläggning eftersom vägen ska göras om, säger Peter Miinalainen, projektledare för vägunderhåll på Trafikverket, som har hand om den aktuella sträckan.
Hålen kommer däremot att lagas så snart som möjligt.
– Det kostar också pengar, men hålen måste vi laga. Eftersom det är svårt att få tag på varm asfalt på vintern, använder man sig ofta av någon form av kallmassa. Problemet är att den bara håller en kort stund. Förmodligen kommer vi därför att göra någon form av större åtgärd i vår eller sommar, för det tar ett tag innan den nya vägen är färdig, säger Peter Miinalainen.