Förra året var fel på huvudstrålkastarna, positionsljusen och bromsarna vanligast vid besiktning av personbilar, enligt Bilprovningen. Siffrorna finns bara för hela landet, men företagets stationschef i Katrineholm, Morgan Andersson, uppfattar att det är likadant här.
– Ja, det är min uppfattning. Den här årstiden är det också många som kommer in med slitna sommardäck, säger han.
På sjätte plats i statistiken hittar vi fel på spindelleden, på nionde plats styrleden och på tolfte plats fjädringen. När det gäller problem med just fram- och bakvagnen anser många katrineholmare att det är farthindren som är orsaken, enligt Morgan Andersson.
– Många skyller på guppen och visst har vi många gupp i stan, men om du kör lugnt och följer trafikreglerna händer det ingenting. Kör man däremot för snabbt över dem kan det leda till skador på olika leder, lagringar och stötdämpare, säger han.
Även om det knarrar i framvagnen – och det kan bero på att något gått sönder på grund av för hög fart över guppen – är det långt ifrån alltid det måste åtgärdas. Enligt Morgan Andersson är det tillåtet att det glappar litegrann när de kontrollerar framvagnen.
– Är det för mycket glapp måste det däremot åtgärdas.
Hur märker man om framvagnen har tagit stryk?
– Snedslitage på däcken tyder på det, likaså ett knarrande och klonkande ljud, säger Morgan Andersson.