När Forssjöbon Berry Jacobsson skulle klippa håret tog frisören enbart emot kontanter. För att ta ut sedlar gick han till bankomaten intill Nordeas entré på Stortorget. Då insåg han att såväl bankomaten som bankkontoret hade bommat igen – utan att han som kund fått någon information om förändringarna.
– Jag blev överraskad. Det fanns varken bankomat eller personal kvar. Det enda som fanns var en lapp på dörren där de hänvisade sina kunder till Norrköping för spontanbesök. Att över huvud taget inte ha informerat om förändringen är dåligt, säger Berry Jacobsson.
Nu har banken flyttat till ett kontorshotell på Drottninggatan. I samband med det har möjligheten till spontanbesök tagits bort.
"Vi anpassar oss efter våra kunders efterfrågan. Vi har inte längre drop-in, men våra kunder kan boka tid för alla typer av bankärenden", skriver Mikaela Grönlund, presskontakt på Nordea, i ett mejl till tidningen.
Trots att det går att förboka besök är Berry Jacobsson fortsatt missnöjd.
– Göran Dahlström har sagt att invånarna ska bli fler, men samtidigt försämrar bankerna servicen. Det går inte hand i hand. Det här var ingen bra reklam för dem, säger han.
Företaget Bankomat, som äger den numera borttagna bankomaten, hänvisar till övriga fem automater i området.
– I Katrineholm har vi automater och kontantservice som täcker behovet, säger Jenny Danielsson, presskontakt på Bankomat.