Förra veckan landade ett brev från elnätsbolaget Tekniska verken hos butiksägaren, tillika elkunden, Sören Karlsson i Julita. Där stod information om det planerade strömavbrottet, som pågår under sammanlagt 10 timmar på måndag och tisdag i nästa vecka. Vid elavbrott påverkas Sören Karlssons affärsverksamhet märkbart, vilket fick honom att ringa upp företaget.
– Jag ville veta om det fanns någon plan för att jag skulle få tillgång till ett mindre elverk, som gör att butiksverksamheten kan fortgå som vanligt under tiden och att kvaliteten på varorna inte äventyras, säger Sören Karlsson.
Svaret från Tekniska verken var att brevet skickades ut för att det förestående avbrottet drabbar deras kunder. Sören Karlsson hänvisades därför till ett annat energibolag, Vattenfall, som genomför det underhållsarbete som medför att strömmen stängs av.
Vattenfall meddelade att Sören Karlsson skulle få besked om ett eventuellt extrainsatt elaggregat innan arbetet påbörjas. Men i går hade han ännu inte hört något och han upplever det som att bägge elbolagen agerat genom att stoppa huvudet i sanden.
– Som privat näringsidkare hade jag hoppats på bättre förståelse från deras sida. Det är som att ingen verkar bry sig, att det bara gäller "lilla Julita". Jag frågar mig själv om något liknande skulle kunna ske i centrala Katrineholm? Jag känner mig maktlös i sammanhanget när jag inte kan planera min verksamhet för de här dagarna.
Strömavbrottet är planerat att pågå mellan klockan 10 och 15, på måndag och tisdag. Utan fungerande el kommer inte mataffären att kunna hållas öppen då, enligt Sören Karlsson.
Han säger att ett längre strömavbrott innebär att kylvarornas rätta temperatur riskeras, att det troligen blir omöjligt att ta emot nya varuleveranser och att personal som inte kan arbeta genererar en ekonomisk förlust. Dessutom kan inte kunderna till traktens enda matvarubutik sköta sina inköp som vanligt.
– Sådant här är inte bra för Julita överlag. Får jag inte inom kort reda på att jag kan få någon hjälp med elen inför nästa vecka måste jag gå ut med information till allmänheten om att vi ska ha stängt.
Enligt Mikael Björnér, kommunikationschef på Vattenfall, avgör bolaget från fall till fall om vilka av deras kunder som kan få ett reservaggregat.
– Vi har inte en skyldighet att ge ut elkraftverk. I det här fallet låter det som att det är Tekniska verkens ansvar att leverera ett sådant, då det är deras kund. Vi ska ändå försöka se till att han får ett.