I vår artikelserie Energidrycksboomen har vi belyst hajpen bland unga kring energidryck. Sedan 2009 finns en branschöverenskommelse om att inte sälja energidryck till personer under 15 år. Det är ingen lag, utan en rekommendation som medlemmarna i Svensk dagligvaruhandel, alltså livsmedelskedjor som Ica, Coop och Lidl står bakom. Kiosker och mindre butiker brukar inte ha en uttalad policy om åldersgräns på energidryck.
Tidningen bestämde sig för att testa hur lätt det är att köpa energidryck när man är under 15 år. Vi utrustade en 14-åring med dold kamera och besökte totalt fem ställen i centrala Katrineholm, varav två matbutiker med uttalad policy om att inte sälja till personer under 15 år. Totalt testades två matbutiker och tre kiosker. Ingen frågade efter legitimation.
Flera ungdomar som tidningen pratat med berättar att de dricker energidryck nästan varje dag.
– Dricker jag mer än en per dag får jag ont i hjärtat. Så jag håller mig till max en om dagen, berättar en av 14-åringarna som tidningen intervjuat.
Johan Franzén, lärare på Järvenskolan, vittnar om att det blivit en statussymbol och Folktandvården ser en ökning av frätskador hos unga som kan kopplas till en ökad konsumtion av energidryck. Skolsköterskor träffar elever som lider av huvudvärk, sömnproblem och koncentrationssvårigheter på grund av för stor konsumtion av energidryck.
Att konsumtionen av drycken ökat stärks av försäljningssiffrorna. Mellan 2020 och 2024 har försäljningen av energidrycker dubblerats i den svenska dagligvaruhandeln, vilket Daglig varunytt rapporterat om.
I NÄSTA DEL: Här svarar butikshandlaren – efter att ha sett filmen med dold kamera