Tågavgångarna blir fler – men inte för katrineholmarna

Mälardalstrafik kommer att utöka sina avgångar på flera sträckor. Men från järnvägsknuten Katrineholm sker ingen ökning av Mälartågsavgångar – anledningen finner man i antalet resenärer på sträckorna, enligt Mälardalstrafik.

SJ Regional har beslutat om att inte köra tåg mellan Stockholm och Uppsala. Nu har Märlardalstrafik fått lösa situationen för resenärerna.

SJ Regional har beslutat om att inte köra tåg mellan Stockholm och Uppsala. Nu har Märlardalstrafik fått lösa situationen för resenärerna.

Foto: Oscar Stomberg

Katrineholm2024-09-25 20:40

Planen är att utöka avgångarna för Mälartåg för en rad olika sträckor. Den största ökningen kommer på sträckan mellan Stockholm och Uppsala, då SJ Regional valt att avsluta all tågtrafik på den sträckan. Från och med 15 december 2024 vill regionägda Mälardalstrafik erbjuda samma utbud som SJ regional och Mälartåg tillsammans gör idag. 

I och med att det inte finns någon kommersiell aktör som har visat sig villig att köra denna sträcka mellan Stockholm och Uppsala, så har uppdraget hamnat på regionerna och därmed att vi på Mälardalstrafiken ska hitta en lösning, säger Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik och fortsätter:

– Detta är en speciell situation som vi helst inte hade önskat, men vi kan inte lämna tusentals resenärer på den sträckan utan trafik. Vi har nu tagit fram en lösning så vi kan köra våra egna tåg på den sträckan, och detta kommer inte att påverka de övriga linjer med exempelvis indragen trafik. Visst är det en ansträngning och det är många pusselbitar som måste falla på plats, säger hon. 

undefined
Enligt Katarina Myrberg, Pressansvarig Mälardalstrafik, har de nu tagit fram en lösning sträckan mellan Stockholm och Uppsala, utan att det ska gå ut över övriga linjer.

Från och med den 15 december kommer fler sträckor runt om Katrineholm att få utökade avgångstider. Men stationen i Katrineholm, kommer inte att få utökade avgångar. 

Hur kommer det sig att Katrineholm inte får utökade avgångar?

– Anledningen till det är att sträckan mellan Katrineholm och Stockholm är vår minsta linje, om man ser till antalet resenärer. Sträckan mellan Eskilstuna och Västerås utökas på grund av att de har under senaste året haft bussförbindelser, som vi nu har ersatt med tåg istället, säger Katarina Myrberg. 

Enligt Katarina Myrberg har de tillräckligt med fordon att köra, trots utökningarna. Men företaget Transdev, som arbetat på Mälartåg, har nu fått påbörja en rekrytering för ny personal för de förändringar som kommer att ske i december.

Tågtrafiken har en tendens att försenas under vintern, på grund av väglag – ser ni några problem med att starta nya avgångar från och med mitten av december? 

– Nej, vi har inte mycket till val då det är i december som SJ kommer att lämna trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Sedan styrs detta också av Trafikverket och deras årliga tågplan, så detta är vad vi har att förhålla oss till, säger Katarina Myrberg. 

Sträckorna som utökas

Utökade avgångar från och med 15 december 2024:

Stockholm – Uppsala

Västerås – Sala

Eskilstuna – Västerås

Utökade avgångar från och med våren 2025:

Nyköping – Stockholm 

Nyköping – Norrköping

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!