– Ja, man är stressad, men det är roligt också, säger Milad Mohammad Sharif som jobbar på pizzerian Venezia i Katrineholm.
Trots att det inte är speciellt mycket folk inne i den lilla matsalen är det full aktivitet bakom disken. Telefonen ringer nästan hela tiden, maträtter packas ner i kartonger och medarbetarna skyndar snabbt mellan disken och bilen som står parkerad utanför.
Enligt statistik från företaget Onlinepizza är nyårsdagen den dagen då det säljs allra mest pizza sett till hela Sverige och försäljningen ökar med 200 procent. Vad det verkar blir det även allt vanligare att få maten hemkörd, i stället för att gå och hämta den. Det går nu att både beställa och betala maten genom en smart mobiltelefon.
– Ja, så är det och de som ringer på till exempel nyårsdagen beställer inte bara en pizza. De beställer fem eller sex pizzor. Det är väl flera som vill äta ihop dagen efter fest, säger Seyed Moosawi som också jobbar på Venezia.
Statistiken visar även att Sörmlänningarna tycker om att ändra någon ingrediens på pizzan och sätta sin egen touch på den. Den egenmodifierade pizzan är därmed den populäraste i Katrineholm, tätt följd av kebabpizzan. Därefter följer Vesuvio, Capricciosa och Hawaii, vilket stämmer överens med hur det ser ut även på riksplanet.
– För oss är det mest Vesuvio, kebabtallrik och kebabrulle i dag, säger Seyed Moosawi.
– Och så är det mycket att diska, fyller hans kollega Yasin Mehraeen i.
Förutom nyårsdagen är även midsommarhelgen stressig för pizzabagarna, men det finns även mycket att göra runt skolavslutningar och under Katrineholms-Veckan. Enligt Seyed Moosawi blir det varken mer eller mindre populärt att äta pizza och just denna nyårsdag blev precis som förväntad.
– Det är nästan lika mycket varje år på nyårsdagen. Men i natt var det lite lugnare än vanligt tror jag. Det var ganska lugnt ute på stan i natt också, det kanske hänger ihop, säger Seyed Moosawi.