Viktoria Bartha är apotekschef på det statsägda företaget Apoteket. De har skött mycket av testningen för covid-19 och flera av kunderna som har kommit in, ska själva ta testet och inte skickat ett ombud som man rekommenderar att göra. När smittspridningen var som värst var det otroligt tufft för Viktoria Bartha och hennes kollegor.
– När det var som värst så var det ett stort problem. Det har varit jobbigt att hantera och när vi märker att någon är sjuk – så har vi bett dem att vänta utanför så man inte riskerar att smitta alla här inne. Vi har försökt att säga på ett fint sätt att man måste ha ombud. Eget ansvar kan man tycka men så har det inte varit alla gånger. Man ingår i en smittspårning av en anledning, fel svar att komma och säga "jag är inte sjuk" för då behöver du inte testa dig, säger Viktoria Bartha.
Om personalen på Apoteken skulle bli sjuka riskerar man att stänga. Men på Apoteket har man klarat sig trots problemen.
– Det är ett mirakel och en tredjedel som har kommit in har varit positiva. Helt otroligt att vi inte blivit sjuka.
På Lloyds apotek har man upplevt samma problem när det gäller kunder som har kommit in och visat symptom.
– Så är det eftersom det är förkylningstider och pandemi. Vi har hela tiden en dialog med kunderna och informerar att har man symptom så stannar man hemma och skickar ett ombud. Så det är klart att det förekommer, säger Emma Weidås som är egenvårdansvarig på Lloyds apotek i Katrineholm.