Det var i december i fjol som vård- och omsorgsförvaltningen gjorde en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Detta efter att en anställd inom äldreomsorgen, enligt anmälan, visat bristande omdöme i sin yrkesutövning.
Inspektionen för vård och omsorg, som utrett ärendet, gör bedömningen att den anställda brustit i sin skyldighet att dokumentera de uppgifter som behövs för en god och säker vård.
En patientjournal ska bland annat innehålla uppgifter om ställd diagnos och uppgifter om vidtagna och planerade åtgärder. Men den anställda har i det här fallet låtit bli att dokumentera uppgifter om bland annat hälsostatus och uppföljning av ordinerad läkemedelsbehandling.
Ivo menar att den bristfälliga informationen har gjort det svårt att följa vilka bedömningar och vilka åtgärder som planerats för patienten. Bristerna har i sin tur medfört risk för att planerade åtgärder inte utförts. Det har heller inte funnit ett fullgott underlag för annan vårdpersonal, när de gjort bedömningar om patientens vård.
Den anställda uppger att hon haft en pressad arbetssituation. Men Ivo menar att det inte fråntar henne ansvaret att dokumentera de uppgifter som behövs för en god och säker vård. Hon kan därför inte undgå kritik.
Inspektionen för vård och omsorg avslutar nu ärendet. Den anställda arbetar heller inte längre kvar inom vård- och omsorgsförvaltningen.