Annorlunda plugg i sommarskolan

Matematik brukar sällan kopplas ihop med dans, sång eller bakning. Men på sommarskolan på Perrongen blandar man estetisk verksamhet med vanligt plugg.

Katrineholm2014-06-30 21:00

Klockan är 09 och alla eleverna samlas i Perrongens största sal. I dag får de hjälp från pedagogerna att sjunga en sång tillsammans. Man vill att eleverna ska kunna känna att de hänger ihop, att de är en grupp. Men även om metoderna är annorlunda så är det fortfarande en skola, menar Jenny Skarstedt som är verksamhetschef på Perrongen.

– Vi brukar ju dagarna så, på olika sätt. Det har sin förklaring men det betyder inte att resten inte är som det ska. Estetisk verksamhet finns med i läroplanen, det är inget som vi har hittat på, säger hon.

Metoderna har varit effektiva. Matematik kan vara ett svårt ämne för många, men flera av lärarna har märkt att den annorlunda infallsvinkeln har hjälpt. Man har till exempel gett eleverna ett recept som de fått ändra skalan på, för att de ska kunna använda kunskapen i verkliga livet.

Sommarskolan är till för de som behöver hjälp i svenska, engelska och matematik. Den riktar sig till elever som går i årskurs sex till åtta, på alla kommunens skolor. Till en början hade man väntat sig någonstans mellan 20 och 60 elever. 85 elever dök upp.

En av de eleverna är Layla Aljebore, som läser matematik. Hon tycker att sommarskolan är bättre än den vanliga skolan.

– I skolan får man bara sitta och skriva. Jag lär mig bäst när jag gör saker. Matte är egentligen roligare än vad jag trodde. Skolan är tråkigare och man lär sig mindre, säger hon.

Att hantera så pass många elever kan bli svårt men många av de anställda kunde skickas in med väldigt kort varsel. Det är både estetiska pedagoger och vanliga lärare som har hand om eleverna, och de får arbeta i team. Eleverna delas in i grupper efter ämne och sedan kikar man på deras studieplaner för att anpassa sig efter individen så gott det går.

Idén föddes i våras och det är första gången man får ihop eleverna under samma tak. Tidigare har varje skola skött sina egna sommarskolor.

– Det handlar mycket om motivation, inspiration och självkänsla. Vi har personal här som hoppat på med två dagars varsel. De brinner verkligen för vad de gör, säger Ann-Sofi Persson, som är samordnare för sommarskolan.

Vissa av eleverna kan ha svårare med motivationen än andra. För Simon Billing Ristmägi var sommarskolan inte helt frivillig.

– Jag blev hittvingad. Det är väl helt okej. De berättar väl tydligare och roligare. Det skulle vara mer engagerande om det alltid var så i skolan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om