Det är yrkesprogrammen som drar siffran uppåt. 88 procent av eleverna på yrkesprogrammen tog en gymnasieexamen i år, jämfört med 78,1 procent av eleverna på de högskoleförberedande programmen.
Siffrorna var motsvarande i fjol.
– Det är glädjande att se hur man hållit i de senaste årens utveckling och resultat. Personalens och elevernas hårda arbete har verkligen gett utdelning och jag känner stort hopp att den här utvecklingen kan bli bestående, säger Ulrica Truedsson (S), ordförande för bildningsnämnden, i ett pressmeddelande.
Precis som förra året är det tre program där samtliga elever klarar gymnasieexamen – estetiska programmet, hotell- och turismprogrammet samt VVS- och fastighetsprogrammet.
För en yrkesexamen eller en högskoleförberedande examen krävs bland annat att man läst 2500 poäng, varav 2250 ska vara godkända.
– Resultaten är överlag positiva och det finns mycket att glädjas åt, men vi ser också att vi har fortsatta utmaningar att arbeta med. Vi ser att vi behöver stärka insatserna i vissa årskurser för vissa ämnen för att öka kvaliteten i undervisningen ytterligare, säger Johan Lindeberg, skolchef i Katrineholms kommun.
När kommunen gjorde en första sammanställning av årets betyg var 75,4 procent av niondeklassarna behöriga till gymnasiet. Men efter årets lovskola ser resultatet annorlunda ut.
– Det är ett stort antal elever som deltagit i lovskolan. 33 av dem har höjt sina betyg på olika sätt och 30 elever har genom detta gjort sig behöriga till gymnasieskolan. Det är ett fantastiskt resultat.
Enligt Johan Lindeberg handlar det om elever som har saknat godkänt betyg i ett av de så kallade kärnämnena.
– Det här innebär att de här 30 eleverna kan börja ett nationellt gymnasieprogram till hösten. Det gör också att vår behörighet kommer upp till nästan 84 procent, det är en påtaglig skillnad.
Vad ser du för utmaningar framöver?
– Att hitta formerna för att sätta in rätt typ av stöd i rätt tid, för att hjälpa eleverna att nå de här resultaten inom ramen för ordinarie termin, såklart. Men vi ser också att matematiken är fortsatt ett ämne som många elever har extra svårt för och där vi behöver hitta ännu bättre former för att ge stöd och stöttning och stimulans för att få höjda resultat. Det är också ett prioriterat utvecklingsområde för grundskolan under nästkommande läsår, säger Johan Lindeberg.