Allt fler butiker har sommarrea

Årets rea startade redan innan midsommar och är fortfarande igång. Enligt Svensk handel har antalet butiker som säljer ut sina kläder tidigt blivit allt fler.

Katrineholm2012-07-19 11:19

Alla fönster är täckta med röda skyltar med vita bokstäver. Så har det sett ut hela sommaren. För tillfället har de flesta butikerna 70 procent på sina reavaror och går snart in på slutspurten för den årliga sommarrean. 11 procent av alla detaljhandelsföretag startar sin sommarrea före midsommarveckan. För tre år sedan låg motsvarande siffra på sju procent.

- Det här beror på att kollektionerna blir allt tätare i butikerna. De körde mer säsongsbetingat tidigare med 3-4 kollektioner per år. I dag kan det komma en ny kollektion i veckan och det gör att butikerna hela tiden måste sälja ut sina lager, säger Magnus Croon, utvecklingschef på Svensk handel.

Att vi handlar mycket på sommaren beror delvis på skatteåterbäringen.

- I år betalades det ut 27 miljarder kronor i skattepengar och det kommer lägligt till reorna. Så det påverka handeln, säger Magnus Croon.

Sommarförsäljningen av varor står för cirka 25 procent av hela årets konsumtion. Gabriella Wilson på JC i Katrineholm tror inte att den siffran är en slump.

- Folk känner mer för att handla på sommaren. Det tror jag beror på att människor är ute mer och vill se bra ut. På vintern kör de flesta på samma kläder, en tjockare tröja och jeans. Sommarkläderna är även billigare så då kan du köpa fler klädesplagg för samma pris, säger hon.

Det hittills dåliga sommarvädret har påverkat hur mycket som sålts under rean.

- Människor handlar helt klart efter väder. Så nu under rean när vädret inte varit så bra blir så är det färre som kommer in och köper de typiska sommarkläderna. Vi har mycket med badkläder som är en typisk säsongsvara som inte sålts ut, säger Gabriella Wilson.

Hon upplever att det är svårare för små butiker att hänga med i reandet.

- Större butiker köper in betydligt större partier med kläder och har lättare att gå med vinst, vilket gör att de kan rea mera. Stora butiker kan chansa mer när de gör inköp. För mindre butiker blir det svårare att ha större reor då de inte kan köpa in lika mycket kläder, säger Gabriella Wilson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om