Äldre i Katrineholm är nöjda med hemtjänsten

Hemtjänstens stöd och de aktiviteter som ordnas är vad de äldre Katrineholmsborna gillar. Det som inte är lika bra är personalkontinuiteten.

Katrineholm2016-05-04 09:00

Enligt en rapport som Sveriges kommuner och landsting har gjort där de jämfört vården och omsorgen om äldre i Sverige är brukare i Katrineholm nöjda med det stöd de får i hemtjänsten. Även de som bor på särskilt boende är nöjda.

Ann-Mari Nilsson har bott på äldreboendet Igelkotten i två och ett halvt år och håller med om att stödet de får är bra.

– Vi har det väldigt bra här, jag har ingenting att klaga på.

När hon och hennes man flyttade in på Igelkotten fick de hjälp i lägenheten flera gånger om dagen. Sedan ett år tillbaka bor Ann-Marie Nilsson ensam och behöver inte lika mycket hjälp.

– Jag behöver inte mer och den dagen jag behöver det kommer jag att få det, säger hon.

Aktiviteterna som erbjuds på boendet talar hon varmt om, och även de som arbetar där.

– Man får den hjälp man är i behov av här. Det är väldigt god mat och den passar oss äldre. De har omsorg om oss och är intresserade av att vi gamla ska ha det bra.

På våningen under bor Allan och Maj Sunnliden. Enligt dem kunde kontinuiteten på personalen vara bättre och de menar att det ofta är nya människor där.

– Tyvärr är det väldigt blandad personal, säger Maj Sunnliden.

Hennes make berättar om en gång han blev sittande på toaletten i 40 minuter innan någon kom och hjälpte honom.

– Är patrullen borta i Julita tar det ett tag, säger han.

Förutom att larmet inte är tillräckligt snabbt alltid är de nöjda med helheten och menar att de får hjälp med det de behöver vilket speglar de positiva siffrorna i SKL:s rapport.

De siffror som inte är lika positiva rör brukares kontakt med läkare, sjuksköterskor och vårdpersonal, arbetet med läkemedelsgenomgångar för enskilda personer, det förbyggande hälso- och sjukvårdsarbetet samt personalkontinuiteten.

Britt-Marie Svedenberg är chef för utföraravdelningen på vård- och omsorgsförvaltningen och menar att just personalkontinuiteten har varit sämre det senaste året på grund av problem med vikarier. Hon förklarar att man drog ner på antalet vikarier på grund av underskott i ekonomin i hemtjänsten. Det visade sig då att bemanningen inte räckte till men då var samma personal inte tillgänglig och man fick ta in nya vikarier.

– Då blev det flera timvikarier som kom in och kontinuiteten försämrades, säger hon.

Hon menar att rapporten i huvudsak är positiv och det visar på en bra hemtjänst.

– Jag tycker att vi har en väl fungerande verksamhet och det som vi behöver utveckla jobbar vi med samtidigt. Det är viktigt att berömma när det fungerar bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om