Ingen bil efter vinst i tvist

Paret vann mot bilfirman i Arn, men har ännu ingen fungerande bil.

6 september 2016 17:11

Förra året lämnade Katrineholmsparet in sin bil till verkstaden Automatlådor i Södertälje, för reparation av växellådan. Reparationen kostade 36 569 kronor med garanti. Efter 600 mils körning gick växellådan sönder igen, men verkstaden hade inte utrustning för att hitta felet och bilen blev stående. Ägaren vill nu ha igen pengarna för reparationen. Verkstaden säger att felet är nytt, men kan avhjälpas med en ny elektronisk givare. Vid den första reparationen byttes den mot en begagnad, renoverad enhet.

Paret anmälde bilfirman till Arn, Allmänna reklamationsnämnden, som i somras avgjorde fallet till bilägarens fördel. Verkstaden, skrev Arn i sitt beslut, ska nu åtgärda felet eller betala för att bilen ska repareras på en annan verkstad. Men det har inte skett och ägarparet berättar att de förgäves försökt nå bilfirman under hela sommaren efter beslutet.

– Vi är vansinniga. Vi har inte haft bil på ett år, men betalar för den hela tiden, säger paret.

När tidningen når företagets representant säger han att växellådetypen är så pass ny, att det inte finns någon lös komponent att köpa än.

– Jag ser ingen annan möjlighet än att ta ut hela växellådan och skicka den till tillverkaren, se om de kan lösa problemet, säger han.

Den felande komponenten är "löjligt liten", säger företrädaren, men den sitter i en enhet och går inte att köpa lös. Företaget har inte fått veta, säger han, att paret vill ha pengarna tillbaka och kan därför inte kommentera det.

– Vi tänker försöka reparera bilen, vi vill självklart hjälpa dem.

Det finns inget lagkrav om att företag ska följa Allmänna reklamationsnämndens beslut, utan besluten ses som rekommendationer till företagen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Cecilia Tuohy