I ett brev till Trafikverket ställer eleverna i årskurs fyra på Julita skola en lång räcka frågor om trafikfarorna de möter. Både på väg till skolan och till fritidsaktiviteter tycker de att det finns en hel del som borde förbättras.
Att det inte finns ett enda målat övergångsställe i Äsköping är en sak som fått dem att reagera. "Vi tycker att det borde finnas vid skolan, pizzerian och vid affären" skriver de.
Skolans idrottslärare Gisela Meinhold tycker att det är bra att eleverna uppmärksammar trafiksituationen.
– Senaste Generation pep-rapporten var ingen rolig läsning, bara två av tio barn rör sig tillräckligt varje dag. Det borde vara möjligt för alla att kunna ta sig till aktivitetsplanen vid Öljevi.
Dessutom vill barnen gärna ha en cykelbana längs med 214 eftersom flera av dem vill kunna cykla till skolan.
Elevernas största frågetecken är varför det inte finns något som dämpar farten när de ska korsa väg 214 för att komma till ortens idrottsplats Öljevi.
Förbi Julita gårds in- och utfarter sänks sommartid hastigheten till 50 kilometer i timmen, men när ortens barn och ungdomar ska till idrottsplatsen tvingas de korsa en 80-väg.
Nu vill fjärdeklassarna veta varför det varken finns fartkameror, farthinder eller trafikljus. "Många kör alldeles för fort där där vi ska ta oss över vägen till Öljevi. Väldigt otäckt. Barn behöver röra på sig och som det är nu får många inte cykla/gå till Öljevi utan vuxen" reflekterar barnen.
I sitt långa svar tackar Trafikverkets handläggare barnen för brevet. Han skriver att 70 kilometer i timmen är bashastighet på landsbygden i Sverige. Trafiksignaler är inte aktuellt då de inger "en falsk trygghet och har ingen trafiksäkerhetshöjande effekt utan är i första hand en framkomlighetsåtgärd".
På 70-vägen mellan samhället och idrottsplatsen är det inte aktuellt med någon typ av hastighetssänkande åtgärder.
Barnens vittnesmål om att det går fortare än den tillåtna hastigheten bemöts så här: "Naturligtvis finns det förare som kör fortare än genomsnittshastigheten, men det är svårt att komma ifrån och främst en fråga för polisen."
Trafikkameror kommer det heller inte att sättas upp då Trafikverket uppger att det krävs trafikflöden på över 2 000 fordon per dygn.
Istället avrundar handläggaren med ett förslag till eleverna om att de kan ansöka om sänkt hastighet hos länsstyrelsen.