Två helger i rad har någon eller några vandaliserat fordon, byggnader och material på Fågelsta i Julita. Oscar Liljencrantz, som äger och driver Fågelsta, tycker att det börjar bli obehagligt:
– Många gånger tidigare har det varit mindre saker. Några verktyg som stulits, diesel som slangats. Det har handlat om några tusenlappar för mig varje gång. Men nu tycker jag att det blev obehagligt, när det är så systematiskt sönderslaget och det händer två helger i rad.
Nu i helgen förstördes rutorna på en traktor och två lastmaskiner. Förra helgen tömde någon en brandsläckare in i elskåpet på en skylift, med följden att skyliften nu fungerar dåligt. Kakel och klinkers som Oscar Liljencrantz fått över vid renoveringar och som han förvarade i ett förråd, slogs sönder. På en äldre sågverksbyggnad nära väg 214 slet någon loss de skyddsluckor som satts över fönstren.
Vid sågverket står en Plymouth Valiant från 1964 parkerad, som inte heller den lämnades i fred. Alla rutor på veteranbilen har slagits sönder. Bilen ägs av Jim Fredriksson, som berättar att han länge haft planer på att renovera den, men att han nu sannolikt ger upp.
– Snorungar, var min första tanke. Jag har sparat bilen, det finns inte många kvar av den här sorten. De flesta förstördes i raggarsvängen på 1980-talet. Nu får jag väl sälja den som reservdelsbil. Det är jättetråkigt, säger han.
– Jag tyckte att det som hände Jim gick över gränsen. De har systematiskt slagit sönder alla rutor på bilen, säger Oscar Liljencrantz.
Runt Plymouthen låg ölburkar och en kofot slängd, när förödelsen upptäcktes förra söndagen. Och kanske kan ölburkarna, som Jim Fredriksson sparade, innehålla svaret på frågan om vem som förstör på Fågelsta.
– Jag kommer att skicka in ölburkarna och kofoten för analys. Jag har gott hopp om att det kan finnas dna på dem, särskilt i mynningen på ölburkarna där man dricker. Det kan också finnas fingeravtryck, säger polisens tekniker Susanna Jakobsson, som på tisdagen var vid Fågelsta för att säkra spår efter vandalerna.
För Oscar Liljencrantz betyder skadegörelsen stora kostnader. Lastmaskinerna var halvförsäkrade, vilket betyder att han får stå för de nya rutorna helt själv. Han planerar nu att hägna in en del av ekonomibyggnaderna, för att försvåra för framtida ovälkomna gäster.
– Man undrar ju vad som händer nästa gång, säger Jim Fredriksson.