Sedan 2005 har Arla arrangerat kosläpp på ett antal gårdar runtom i landet, från Skåne i söder till Jämtland i norr. I Södermanland är det till Julita gård, som besökare i år bjuds in. På kosläppet får man se glada kor studsa runt i hagarna, efter en lång vinter inomhus i lagården.
Och folk vallfärdar till kosläppen.
Förra året, har mejeriföretaget räknat ut, tog gratisbiljetterna till en av mjölkgårdarna slut på mindre än fem minuter: sex gånger snabbare än vad biljetterna till fjolårets final i Svenska cupen mellan Malmö och Djurgården tog slut.
Till Julita gård räknar man med ungefär 2 500 besökare på kosläppet den första söndagen i maj, ungefär lika många som kom i fjol. Totalt i landet räknas med omkring 120 000 besökare på kosläppen, som inleds på Gotland den 12 april och avslutas i Arbrå, Hälsingland, den 29 maj.
Varför kosläppen blivit så populära har Arlas sponsor- och eventansvarige Fredrik Larm svar på:
– Allt färre har en naturlig koppling till lantbruket idag, och kosläppen erbjuder en unik möjlighet att komma nära och se hur en modern mjölkgård fungerar. Det tror jag att många uppskattar. Sedan är det en fantastisk upplevelse att se korna skutta och råma. Det är svårt att inte ryckas med i vårkänslorna, och det tror jag också har bidragit till att kosläppen blivit den tradition och folkfest som de är idag, säger han.