Julita gård vill dubbla besökarna

Nu söker Julita gård en medarbetare som kan utveckla besöksmålets dragningskraft. Om fyra år hoppas museet ha dubblat besökarna på gården till 100000 per säsong.

Julita2016-04-19 05:00

1 maj öppnar Julita gård för säsongen och har öppet fram till slutet av september. Förra året kom 50 000 besökare. Julita gård, som är en del av Nordiska Museet, ligger nu med i målet att fram till 2020 dubbla antalet besökare och lägga mer kraft på den publika delen av verksamheten.

Gustav Olsson, avdelningschef på Julita gård, säger att Julita gård klarar en dubblering av besökare utan förändringar. Men inte mer.

– Skulle vi få 200 000 besökare skulle vi behöva bygga nya utställningshallar, säger han och förklarar att det vill man inte.

– Vår idé är att det ska se ut som det gjort här.

Julita gård, vid sjön Öljaren, består av en herrgårdsbyggnad från sekelskiftet och tillhörande odlingslandskap, mer än 360 olika byggnader, parker och trädgårdar. Gården är också hemvist för populära barnboksfigurerna Pettson och Findus.

Gustav Olsson menar att Julita gård redan har ett bra utbud, men med hjälp av den besöksutvecklare som man nu söker så ska gården utvecklas till en glimrande besöksmagnet för framför allt barnfamiljer, trädgårdsintresserade och den som gillar kulturhistoria.

– Det handlar om att knyta ihop upplevelsen på Julita, putsa på detaljerna. Och Julita kan hänga på i det regionala målet som finns att utveckla Sörmland som ett internationellt besöksmål.

Gustav Olsson hoppas också att redan den här säsongen locka fler besökare från närområdet med hjälp av ett säsongskort.

Med hjälp av internet har Julita gård också blivit ett besöksmål året runt. Människor besöker museet digitalt.

– I museivärlden är det digitala en revolution. De digitala besökarna kan växa obegränsat och här finns vi året runt, säger Gustav Olsson och pekar på filmen om den nya lantbrukshistoriska utställningen, den största som gjorts i Sverige sedan 1960-talet, som öppnar fysiskt på Julita gård i juni, men som redan i helgen hade digital premiär på museets Facebooksida.

Ökande besökssiffror kan på sikt också medföra nya arbetstillfällen på Julita gård. Framför allt är det antalet säsongsanställda guider som då kan behöva öka från dagens cirka tio.

– För att ta emot dubbelt så många besökare behöver de som möter besökarna dubbleras, säger Gustav Olsson.

I dag finns cirka 40 tillsvidareanställda och 20 säsongsanställda på Julita gård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!