I november sänktes hastighetsgränsen från 90 till 80 kilometer i timmen på ett antal svenska vägar. En av dem är väg 214, från Äskorset i Julita nästan ända bort till Läppe. Men även förbi Äsköping ändrades hastighetsbegränsningen till 80, där det tidigare varit 70.
– Vi hade ingen aning om att hastigheten skulle höjas, det bara kom. Man blir ju besviken, men inte så förvånad om jag ska vara ärlig, säger Peter Hjelte, ordförande i idrottsföreningen Julita Goif.
Länsstyrelsen resonerade i sin konsekvensutredning att bebyggelsen i Äsköping är koncentrerad till ena sidan vägen, därför kan hastigheten vara 80 kilometer i timmen förbi samhället.
Julita Goif har verksamhet på Öljevi idrottsplats, som ligger på andra sidan av väg 214.
– Jag tycker att man måste ta hänsyn till att det ligger en idrottsanläggning på andra sidan. De senaste åren har vi skapat en hinderbana och en aktivitetsplan där, säger Peter Hjelte.
– Men den är det mest tonåringar som utnyttjar. De yngre barnen är inte där alls. Det krävs ju att de blir lotsade dit av föräldrarna, säger Daniel Eriksson, som också är engagerad i föreningen.
De båda befarar nu att den höjda hastigheten på vägen får negativ inverkan på barnens spontanidrott.
– Även lärare som ska gå till Öljevi med skolklasser tycker att det känns otryggt att ta med sig 15-20 elever när det inte finns något övergångsställe, säger de.
Allra helst skulle de boende se en tunnel under, eller bro över, väg 214. Det förslaget framförde idrottsföreningen tillsammans med skolan, sockenrådet och föräldraföreningen i mars till Trafikverket, men fick avslag.
– Det är svårt att få gehör från Trafikverket. Nu får vi fajtas ännu hårdare mot dem, säger Hjelte.
Även förbi Julita gård är hastigheten nu 80 i stället för tidigare 70. Eva Skyllberg är chef för Julita gård och är inte nöjd med förändringen.
– Nu på vintern spelar det ingen roll, men på sommaren när vi har 55 000 besökare som rör sig runt vägen är det negativt med en hastighetsökning.
Julita gård planerar nu att agera mot Trafikverket.
– Vi behöver ta kontakt med dem och se om de har möjlighet att beakta våra synpunkter.
Skyllberg vill helst se ännu lägre hastighet än tidigare förbi gården en del av året.
– Mellan maj och september skulle vi vilja ha så låg hastighet att man kan ha ett övergångsställe, säger hon.