Skolministern: Kösystemet mÄste bort

Fyra av fem granskade friskolor fÄr kritik av Skolinspektionen för de sÀtt de vÀljer elever.
–Jag blir förbannad, sĂ€ger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) och aviserar ett lagförslag om ett förĂ€ndrat antagningssystem "inom kort".

Vilka elever antas och vilka nekas plats pÄ en friskola - och pÄ vilka grunder? FörÀldrar vittnar om misstro mot hur urval gÄr till. Arkivbild.

Vilka elever antas och vilka nekas plats pÄ en friskola - och pÄ vilka grunder? FörÀldrar vittnar om misstro mot hur urval gÄr till. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Utbildning2022-02-02 05:35

Skolan ska vara öppen för alla elever men det har mer Àn en gÄng rapporterats om friskolor som pÄ ett eller annat sÀtt sÄllar bland de sökande.

Det har dock saknats en övergripande bild av hur vanligt förekommande sÄdana metoder kan vara. Mot den bakgrunden har Skolinspektionen granskat 30 fristÄende skolor och deras urvalsgrunder.

Resultat: Brister hos 24 av de 30 skolorna. Det handlar bland annat om otydliga urvalsgrunder och brister i arbetet med fÀrdighetsprov.

Bakgrund efterfrÄgas

Dessutom noterar Skolinspektionen att mer Àn hÀlften av skolorna efterfrÄgar mer information Àn vad de har rÀtt till i ansökningsformulÀret - till exempel om eleven har ett annat modersmÄl Àn svenska eller om den fÄtt specialpedagogiska insatser.

Skolinspektionen kan i den hÀr granskningen inte slÄ fast att detta anvÀnts felaktigt och missgynnat nÄgon sökande - men pÄpekar att risken finns.

– Med den extra informationsinhĂ€mtningen ser vi en risk för att information om elever i behov av stöd, elever med vissa diagnoser eller med viss bakgrund kan anvĂ€ndas pĂ„ ett felaktigt sĂ€tt, sĂ€ger Michael Hjalmarsson som varit projektledare för studien.

"Flummigt"

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom Àr inte förvÄnad över Skolinspektionens bild. Hon har tidigare beskrivit hur hon som friskolerektor fick tips pÄ sÀtt att kringgÄ köande som kunde innebÀra extra kostnader, till exempel elever med funktionsnedsÀttningar.

– Nu ser vi svart pĂ„ vitt hur det stĂ„r till, och det Ă€r viktigt att vi tar tillbaka kontrollen igen. Jag Ă€r glad att inom kort lĂ€gga ett förslag till riksdagen om ett mer rĂ€ttvist skolval, sĂ€ger hon.

Det "jÀtteotydliga och flummiga" antagningssystemet - med möjlighet att köa - mÄste förÀndras, fortsÀtter hon.

– Kösystemet mĂ„ste bort. Det Ă€r som gjort för fusk och oegentligheter. DĂ€rför behöver vi nya regler för antagande som ger alla en likvĂ€rdig och rĂ€ttvis chans att vĂ€lja skola, sĂ€ger Lina Axelsson Kihlblom.

Saknar stöd

Grunden till det kommande regeringsförslaget Àr en utredning frÄn 2020 med förslag att slopa kösystemet helt till förmÄn för lottade eller kvoterade platser till attraktiva skolor, samt ett gemensamt antagningssystem för alla skolor.

Socialdemokraterna har gjort tydligt att det vill slopa kösystemet, men saknar stöd för detta i riksdagen. DÀremot finns det en majoritet för att begrÀnsa kötiden.

Vad regeringen landar i - inga köer, eller begrÀnsade köer - vill Lina Axelsson inte gÄ in pÄ Ànnu. Propositionen ska lÀggas pÄ riksdagens bord senast den 22 mars, sÄ en lagrÄdsremiss dÀr förslagen framgÄr bör komma inom kort.

Men enligt skolministern Àr ett centralt och gemensamt antagningssystem inte aktuellt nu .

– I vĂ„r budget hade vi pengar för ett gemensamt antagningssystem, men M och SD tog bort det i sin budget, sĂ€ger Lina Axelsson Kihlblom.

Misstro

NÀr det gÀller Skolinspektionens granskning utgick myndigheten frÄn den skriftliga information som fanns tillgÀnglig, samt muntliga uppgifter frÄn ett urval förÀldrar vars barn inte antagits.

– I flera fall har vi fĂ„tt uppgifter om att informationen inte varit sĂ€rskilt tydlig, och att det finns en misstro mot hur urvalet gĂ„tt till, sĂ€ger Michael Hjalmarsson.

TT: Har ni i nÄgot fall sett att en skola medvetet döljer information eller kringgÄr regler?

– Nej, det Ă€r inte det intryck vi fĂ„tt i den hĂ€r tillsynen. Det vi kan se Ă€r vĂ€l egentligen att informationen och rutinerna inte Ă€r ett prioriterat arbete, sĂ€ger Michael Hjalmarsson.

Friskolornas svar pÄ varför de samlar in information om elevernas bakgrund eller egenskaper, uppgifter som inte fÄr anvÀndas i urvalet, har exempelvis varit att de inte sett över sitt ansökningsformulÀr pÄ mÄnga Är, enligt Hjalmarsson.

Fakta: Skolinspektionens undersökning

Urval: 30 fristÄende grundskolor i 17 kommuner.

Genomförande: Dokumentstudier och intervjuer (digitalt eller per telefon) med skolföretrÀdare samt urval förÀldrar vars barn inte fÄtt plats.

Resultat: Brister vid 24 av de 30 undersökta skolorna.

Brister hos sÄvÀl skolor med köande elever som utan kö.

Skolinspektionen understryker i rapporten att resultaten inte kan appliceras pÄ alla friskolor i landet.

KÀlla: Rapporten FristÄende skolors mottagande och urval av elever till förskoleklass och grundskola


Fakta: De granskade friskolorna

Bergtallens skola Ärskurs 7-9 (i Enköpings kommun). Huvudman: Villberga Familjecenter Aktiebolag

Campus Manilla F-9 (i Stockholms kommun). Huvudman: Campus Manilla Utbildning AB

Carlssons skola (i Stockholm). Huvudman: Föreningen för Carlssons skola

Entréskolan Enköping. Huvudman: AmiSgo AB

Entréskolan Stockholm. Huvudman: AmiSgo AB

Franska skolan/Ecole française (i Stockholm). Huvudman: Stiftelsen Franska skolan

Fredrikshovs slotts skola (i Stockholm). Huvudman: Stiftelsen Carpe Diem

Friskolan Piggelinen (i Karlskrona kommun) Huvudman: Friskolan Panea AB

Fryxellska skolan (i VÀsterÄs kommun). Huvudman: Stiftelsen Fryx

Innovitaskolan Karlskrona (tidigare GalÀren Rosenholm). Huvudman: AcadeMedia Fria Grundskolor AB

Hosiannaskolan F-9 (Nordanstig). Huvudman: Stiftelsen Nordanstigs kristna center

Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping. Huvudman: Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping AB

Lilla Kulturama (Stockholm). Huvudman: Medborgarskolan Stockholmsregionen

Montessoriskolan Casa (Göteborg). Huvudman: Stiftelsen Casa dei Bambini

Musikskolan Lilla Akademien (Stockholm). Huvuman: Musikskolan Lilla Akademien AB

Nils Holgerssonskolan (Sinrishamn). Huvudman: FörÀldrakooperativet Nils Holgerssonskolan Ekonomisk förening

Noblaskolan Solna. Huvudman:Pysslingen förskolor och skolor AB

Nova Montessoriskola Äk 6-9 (Kungsbacka). Huvudman: Montenova Montessoriskola ekonomisk förening

Pops Academy Östermalm (Stockholm). Huvudman: Pops Academy AB

Rosholmen Education Academy (Stockholm). Huvudman: Rosholmen Education Academy AB

Solviksskolan F-9 (SödertÀlje). Huvudman: Stödföreningen för Solviksskolan

Thoren Framtid Vargen 4-9 (Kiruna). Huvudman: Thoren Framtid AB

Wallbergsskolan (Halmstad). Huvudman: Wallbergsskolans Ideella förening

UmeÄ Waldorfskola F-9. Huvudman: Stiftelsen UmeÄ Waldorfskola

Dessa sex fick inte kritikbeslut av Skolinspektionen:

Centrina Lindholmen 6-9 (i Göteborgs kommun). Huvudman: Vindseglet AB

Kunskapsskolan Varberg 4-9. Huvudman: Kunskapsskolan i Sverige Aktiebolag

Internationella Engelska skolan Nacka. Huvudman: Internationella Engelska skolan i Sverige AB

Jensen Grundskola Örebro 6-9. Huvudman: Jensen Education college AB

Stegehus Waldorfskola Ärskurs 5-9 (Norrköping). Huvudman: Stiftelsen Steget

Thea Privata Grundskola Linköping Ärskurs 6-9. Huvudman: Theduction AB

KĂ€lla: Skolinspektionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!