Stabila betyg – men studier av kunskaper krĂ€vs

Trots pandemin ligger betygssnittet stabilt, visar ny preliminĂ€r statistik frĂ„n Skolverket. Enligt myndigheten Ă€r det ett kvitto pĂ„ att svensk skola klarat av att hantera undervisningen under pandemin – men fler studier behövs för att undersöka elevernas faktiska kunskaper.

Betygen ligger stabilt trots pandemin, enligt Skolverket. Arkivbild.

Betygen ligger stabilt trots pandemin, enligt Skolverket. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Skola2021-07-28 09:26

Betygen för elever i Ärskurs nio och slutbetygen i gymnasiet Àr fortsatt stabila under pandemin. Pojkarna i Ärskurs nio har förbÀttrat sina resultat nÄgot, men flickornas betyg har inte förÀndrats, visar Skolverkets preliminÀra betygsstatistik för vÄren 2021.

– Det hĂ€r Ă€r ett kvitto pĂ„ att svensk skola har klarat av att hantera situationen man har varit i och en bekrĂ€ftelse pĂ„ att den svenska strategin har varit framgĂ„ngsrik. Sedan vet vi att lĂ€rare och elever verkligen har haft utmaningar och anstrĂ€ngt sig, sĂ€ger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och fortsĂ€tter:

– Vi var oroliga för att vissa elevgrupper skulle pĂ„verkas negativt av distansundervisningen och fĂ„ försĂ€mrade betyg, men det kan vi inte se i statistiken.

MeritvÀrdena desamma

VÄren 2020 var det genomsnittliga meritvÀrdet berÀknat pÄ 17 Àmnen 231,1. Enligt den preliminÀra statistiken för i Är Àr meritvÀrdet oförÀndrat.

NÄgot fler Àn i fjol Àr behöriga att söka till gymnasieskolans yrkesprogram. 86,9 procent av flickorna och 85 procent av pojkarna Àr behöriga att söka yrkesprogram. För pojkar Àr ökningen 0,7 procentenheter och för flickor Àr andelen oförÀndrad.

Störst ökning syns bland nyinvandrade elever, dÀr behörigheten har ökat med 2,3 procentenheter.

Fler tar examen

Statistiken visar ocksÄ att andelen elever som börjar pÄ ett nationellt program i gymnasieskolan och tar examen inom tre Är fortsÀtter att öka, med 1,2 procentenheter, till 79,5 procent under 2021. Högskoleförberedande program stÄr för den största ökningen.

Den genomsnittliga betygspoÀngen har ökat marginellt. DÀremot syns en större ökning i andelen elever som uppnÄr grundlÀggande behörighet till universitet- och högskolestudier till 79,3 procent 2021 jÀmfört med 73,2 procent föregÄende lÀsÄr.

BekrÀftar trender

Skolverket ser statistiken som en bekrÀftelse pÄ de trender som synts de senaste Ären, bland annat att pojkarnas resultat förbÀttras och att fler elever tar gymnasieexamen inom tre Är. Vad ökningarna beror pÄ Àr svÄrare att svara pÄ, men det handlar bÄde om elevgruppernas sammansÀttning och om skolans kvalitet, enligt Peter Fredriksson.

– NĂ€r vi pratar om pojkars resultat tog vi emot vĂ€ldigt mĂ„nga nyanlĂ€nda pojkar för nĂ„gra Ă„r sedan och det pĂ„verkade resultaten. En annan förklaring kan vara att man har jobbat mer medvetet med frĂ„gan om vad man kan göra för att fler pojkar ska lyckas i svensk skola.

"Livsfarligt att slÄ sig till ro"

Svante Tideman, förste vice ordförande i LÀrarnas Riksförbund, anser att statistiken bör tas med en nypa salt, med tanke pÄ att en stor del av gymnasieundervisningen har skett pÄ distans under pandemin.

– Eftersom man inte har haft de nationella proven att luta sig mot, sĂ„ kanske man fĂ„r misstĂ€nka att betygen inte riktigt motsvarar kunskaperna, sĂ€ger han.

Svante Tideman lyfter fram att elever med större hjÀlpbehov har haft svÄrt att klara distansstudierna, och sÀger att det Àr viktigt att följa upp hur det pÄverkat kunskapsnivÄerna.

– Om man har tappat i kunskap mĂ„ste man kompensera det i framtiden och se till att stödja de hĂ€r eleverna sĂ„ att de fĂ„r bĂ€sta möjliga utbildning. Det Ă€r livsfarligt om man slĂ„r sig till ro och sĂ€ger att allting gick bra och vi kan fortsĂ€tta med digital undervisning.

"Viktigt att inte nöja sig"

Även Skolverket hĂ„ller med om att betygen inte alltid ger hela bilden av vad eleverna faktiskt kan.

Peter Fredriksson sÀger att det dÀrför Àr viktigt att göra fler studier för att kartlÀgga ett eventuellt kunskapstapp. Skolorna mÄste ocksÄ följa upp vad eleverna behöver öva pÄ, exempelvis kring praktiska moment som inte kunnat genomföras, menar han.

– Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt att inte nöja sig med att konstatera att betygen Ă€r stabila, utan vi mĂ„ste titta vidare pĂ„ vad elever har med sig för kunskaper och vad det kan vara för kunskaper som man kanske inte fĂ„tt trĂ€na pĂ„ under pandemin.

Fakta: Skolverkets preliminÀra betygsstatistik

Den preliminÀra statistiken för grundskolan finns bara pÄ riksnivÄ och omfattar betyg som har rapporterats fram till den 28 juni. För Ärskurs 9 baseras statistiken pÄ 90 procent av eleverna.

För gymnasieskolan baseras den preliminÀra statistiken pÄ uppgifter frÄn Universitets- och högskolerÄdet (UHR). Skolor som inte Àr anslutna till UHR, fÀrre Àn tre procent, kommer att ingÄ i den slutliga officiella statistiken.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!