Snabba beslut baserat pÄ krÄngliga regler:
En polis beslut om att anvÀnda sitt tjÀnstevapen sker ofta i pressade situationer dÀr det handlar om sekunder. Samtidigt pekas det regelverk som bestÀmmer nÀr polisen faktiskt har rÀtt att skjuta ut som krÄngligt. I olika polisiÀra rapporter beskrivs reglerna, som Àr frÄn 1969, som förÄldrade, otydliga och svÄrtolkade och Polismyndigheten har upprepade gÄnger begÀrt en förÀndring.
Vissa brott rĂ€knas upp â andra inte:
Ett av de problem med skjutkungörelsen som lyfts fram Àr att den (i §2) rÀknar upp ett antal konkreta brott dÄ polisen fÄr anvÀnda vapen, om en person som Àr pÄ sannolika skÀl misstÀnkt ska gripas. Det Àr exempelvis mord, grov misshandel, vÄldtÀkt, sabotage, högförrÀderi, spioneri eller grovt narkotikabrott. Vissa av de brott som inkluderas Àr mycket sÀllsynta, medan andra brott som polisen ofta hanterar inte nÀmns.
Kritiker av kungörelsens utformning nÀmner ocksÄ att en person som ska gripas misstÀnkt för mord ju kan vara lugn och ofarlig vid tillfÀllet medan en person som misstÀnks för exempelvis snatteri, som inte nÀmns i upprÀkningen, kan vara mycket farlig vid ett gripande.
Fler grunder för anvÀndning av vapnet:
I kungörelsen (§2) nÀmns ocksÄ andra situationer dÄ vapen fÄr anvÀndas, som om en person ska hindras frÄn att rymma eller vid omhÀndertagande av en person som exempelvis pÄ grund av allvarlig psykisk störning kan utgöra en fara.
Vid varje tillfÀlle mÄste polisen samtidigt göra en bedömning av om ingripandet Àr omedelbart nödvÀndigt och att bruket av skjutvapen Àr försvarligt.
ââDet Ă€r mĂ„nga olika bedömningsnivĂ„er, som Ă€r ganska komplexa, sĂ€ger Johan Boucht, professor i straffrĂ€tt vid universitetet i Oslo, specialiserad pĂ„ polisens vĂ„ldsanvĂ€ndning.
I situationer som inte omfattas av §2 fÄr skjutvapenanvÀndning ske under förutsÀttning att Polismyndigheten gett sitt tillstÄnd till detta, exempelvis om ett yttre befÀl godkÀnt att en underordnad anvÀnder sitt vapen.
VÀntar och skjuter i nödvÀrn:
Ăven rĂ€tten för poliser att anvĂ€nda vapen i nödvĂ€rn nĂ€mns i förordningen. I en övervĂ€ldigande majoritet av de situationer dĂ„ poliser skjutit hĂ€nvisas till just nödvĂ€rn.
Att kungörelsen Àr sÄ svÄrtydd gör, enligt polisen och experter pÄ omrÄdet, att poliser kan tveka att skjuta nÀr de har det som kallas "laga befogenhet", alltsÄ i de situationer som ovan nÀmnts. I stÀllet vÀntar man och skjuter i nödvÀrn. DÄ har lÀget ofta eskalerat och risken för allvarligare följder har ökat.
ââOm man ska generalisera kan man sĂ€ga att det vid laga befogenhet Ă€r polisen som har kontroll och initiativet över maktanvĂ€ndningen, medan det vid nödvĂ€rn Ă€r förlust av kontroll och i nĂ„gon mening kaos. Och dĂ„ Ă€r riskerna för omfattande skador klart större, sĂ€ger Johan Boucht.