Abrahamsson var i dag i riksdagens trafikutskott för att svara pÄ frÄgor om de lÄnga köerna i flygplatsernas sÀkerhetskontroller. Det handlar framförallt om Arlanda.
ââJag har full förstĂ„else för att man som resenĂ€r blir förbannad, sĂ€ger han.
DÀr har resenÀrerna ibland tvingats vÀnta i en till en och en halv timme i sÀkerhetskontrollerna. Ibland Ànnu lÀngre.
ââVi vidtar en mĂ€ngd Ă„tgĂ€rder för att komma till rĂ€tta med problemen, sĂ€ger Abrahamsson.
SvÄrt med personal
Det handlar bland annat om att man tar in personal frÄn andra flygplatser och frÄn andra bemanningsföretag. Det tas ocksÄ in administrativ personal för att frigöra sÀkerhetspersonal.
DÀrutöver bygger man om sÀkerhetskontroller sÄ att det finns mer plats för resenÀrer att förbereda sig för kontrollen.
Orsaken till problemen Àr, enligt Abrahamsson, att det har varit svÄrt att hitta personal till framförallt sÀkerhetskontrollerna, samtidigt som resandet nu tar fart efter pandemin.
ââVi hoppas att med de Ă„tgĂ€rder vi nu vidtar, sĂ„ kan vi stabilisera lĂ€get.
Vd:n vÄgar dock inte utlova att köerna Àr borta redan i juni. Orsaken Àr att antalet resenÀrer vÀntas fortsÀtta att öka till mitten av sommaren.
ââDet Ă€r som att jaga ett accelererande flygplan för att komma i fatt med bemanningen, sĂ€ger Abrahamsson.
ââFramemot slutet pĂ„ sommaren och framförallt bort mot hösten, dĂ„ kommer vi ha en normaliserad situation.
Hoppar av
En orsak till att det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ flygplatskontrollanter Àr att det tar tid att göra bakgrundskontroller pÄ de som ansöker om jobben.
Enligt Swedavias operativa chef Peder Grunditz tar SĂ€kerhetspolisens kontroller normalt 2â4 veckor. NĂ€r det har varit som vĂ€rst har kontrollerna tagit uppemot 12 veckor.
Nu börjar man nÀrma sig de normala tiderna igen.
ââVi ser en stegvis förbĂ€ttring, vilket Ă€r vĂ€ldigt positivt, sĂ€ger han.
Under den tiden sÄ hittar de arbetssökande andra jobb och hoppar av. Uppemot 50 procent av de sökande försvinner nÄgon annanstans.
Hos det företag som bemannar sÀkerhetskontrollerna, Avarn, ligger för nÀrvarande cirka 150 ansökningar för prövning.
För att fÄ fÀrre jobbsökande att hoppa av under vÀntetiden, skriver nu Avarn anstÀllningskontrakt med personerna innan de fÄtt klartecken av SÀpo.
Skyller pÄ ministern
Moderaterna vill att Àven inrikes- och justitieminister Morgan Johansson (S) kommer till riksdagens trafikutskott för att svara pÄ frÄgor om flygkaoset.
De menar att han har ett ansvar för de lÄnga köer som uppstÄtt pÄ till exempel Arlanda.
ââMĂ€nniskor riskerar att missa semestrar eftersom han inte har tagit tag i problem som han kĂ€nt till i mer Ă€n ett halvĂ„r nu, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
Hon vill ocksÄ att SÀpo ska fÄ ta in pensionerade handlÀggare under tiden som kösituationen Àr som vÀrst.
Justitieministern borde ha skjutit till resurser till SÀpo för att bakgrundskontrollerna av blivande flygplatskontrollanter ska gÄ fortare, enligt Stockhaus.
Jens Holm, ordförande i trafikutskottet för VÀnsterpartiet, sÀger att en del har att göra med Avarns dÄliga anstÀllningsvillkor.
ââEnligt min bedömning behöver man ha riktiga anstĂ€llningar, inte timanstĂ€llningar, inte visstidsanstĂ€llningar. För personalen vittnar om att man tycker att det Ă€r extremt stressigt och att man inte fĂ„r betalt för det arbete man gör, utan betraktas som en mindre viktig arbetskraft.