Andersson Àgnade en del av talet till ombuden pÄ LÀrarnas riksförbunds förbundsmöte i Stockholm till att kritisera det hon kallar marknadsskolan, och riktade sÀrskilt in sig pÄ aktiebolagsdrivna friskolor och skolkoncerner.
ââDet Ă€r bara att lĂ€sa aktiebolagslagen som styr vinstdrivna friskolor, mĂ„let för aktiebolag Ă€r att skapa vinst. Det stĂ„r inget dĂ€r om elevers lĂ€rande och likvĂ€rdighet och att svenska barn har rĂ€tt till en bra utbildning, sade statsministern.
Hon lyfte de nackdelar som hon ser med de nuvarande reglerna och systemet för etablering och drift av friskolor.
ââVi har skolor som konkurrerar med glĂ€djebetyg och Ipads, vinster som skapas med större klasser och fĂ€rre behöriga lĂ€rare. Och i stĂ€llet för en skola som bryter segregation sĂ„ förstĂ€rks den, inte minst genom friskolornas kösystem, hĂ€vdade statsministern.
Regeringen har lagt fram förslag i riksdagen som handlar om att göra om skolpengen sÄ att kommunala skolor ska kompenseras för ansvaret de har att kunna erbjuda en skolplats nÀr som helst, till exempel om mÄnga nya elever kommer till kommunen eller om en skola eller friskola avvecklas..
Det handlar ocksÄ, enligt statsministern, om att friskolornas kösystem mÄste Àndras sÄ att de inte sÄllar bort barn vars förÀldrar inte bokar köplats tidigt, ibland redan vid födseln. Den nuvarande ordningen gör det nÀrmast omöjligt för andra att ens fÄ chansen att vÀlja de populÀraste skolorna.
Blir nej
Men regeringens förslag avslÄs, med största sannolikhet, snart i riksdagen.
ââJag hoppas förstĂ„s att partier tar sitt förnuft till fĂ„nga. Varför ska vi betala utlĂ€ndska riskkapitalister som driver svenska skolor och ger dem ersĂ€ttning för uppgifter som de inte har, det Ă€r ju helt orimligt. Det Ă€r ju bara ett sĂ€tt att skicka vĂ„ra skattepengar till skatteparadis nĂ€r de borde gĂ„ till elever och lĂ€rare, sĂ€ger statsministern till TT efter talet.
NÀr hon fick frÄgor av ombuden handlade en om vad regeringen avser att göra för mer likvÀrdiga villkor över hela landet oavsett vem som driver skolor. Skillnader mellan kommunala skolor i stÀder och ute pÄ mindre orter kan vara stora, till exempel i andelen behöriga lÀrare.
Vill styra mer
Magdalena Andersson har inga tankar om att förstatligande skulle vara en lösning, det vill sÀga att lÄta staten ta över ansvaret frÄn kommunerna.
ââNej, men det jag ser Ă€r att vi behöver styra skolan mer frĂ„n regering och riksdag. Jag vill gĂ€rna se en ökad statlig styrning.
à sa Fahlén, förbundsordförande för LÀrarnas riksförbund, vill att skolans del av statsbidragen till kommunerna ska ges som sektorsbidrag som kommunerna inte fÄr anvÀnda till annat Àn just skolan.
Rikta bidrag
ââVi Ă€r vĂ€ldigt intresserade av finansieringen av skolan. Det vi ser i dag Ă€r att det Ă€r olikvĂ€rdigt i landet. Jag fick just vittnesmĂ„l hĂ€r frĂ„n ett ombud i en liten och fattig kommun dĂ€r man skulle behöva satsa jĂ€ttemycket pĂ„ skolan men inte har rĂ„d, sĂ€ger FahlĂ©n.
Hon understryker att diskussionen om skolan inte bara fÄr handla om vinster och utanförskapsomrÄden. PÄ frÄgan om olika villkor mellan mindre orter och stÀder Àr ett större problem Àn brist pÄ likvÀrdighet mellan friskolor och kommunala skolor svarar hon:
ââNej, men lika stort. Vi mĂ„ste hitta ett system som fungerar över hela landet.
ââKommunerna bestĂ€mmer ju sjĂ€lva och ambitionsnivĂ„n duger inte pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen. Staten har pĂ„ nĂ„got sĂ€tt redan konstaterat att det kommunala styret över skolan inte fungerar, sĂ€ger FahlĂ©n.