Olyckan utanför BorÄs tidigt pÄ tisdagskvÀllen kan komma att utredas av Statens haverikommission (SHK). En första bedömning har gjorts, som underlag för beslutet.
Haverikommissionen tar normalt inte upp olyckor med ultralÀtta flygplan. Men SHK kan sjÀlv besluta om undantag.
ââDet kan finnas sĂ€kerhetsvinster med att utreda en sĂ„n hĂ€r hĂ€ndelse. Vi tittar dĂ„ efter om det finns nĂ„n generell brist, eller nĂ„t generellt systemfel, som vi skulle kunna plocka upp i samband med utredningen, sĂ€ger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande pĂ„ SHK.
Byggt i metall
TvÄ mÀn omkom nÀr planet störtade mellan tvÄ villatomter i ett omrÄde utanför BorÄs, mindre Àn en mil frÄn flygplatsen. Olyckan utreds ocksÄ av polisen, som tagit flygplanet i beslag för en teknisk undersökning.
Moderna ultralÀtta flygplan Àr ofta byggda av aluminium, eller kompositmaterial med skal av kolfiber, och har en fyrtaktsmotor.
Olycksplanet i BorÄs var av modellen Sila 450C och byggt helt i metall. Det tillhörde BorÄs UltralÀtt Flygklubb. Vad som orsakade kraschen Àr inte kÀnt.
KĂ€nsliga vid landning
Ett relativt riskfyllt moment nÀr man flyger ultralÀtt Àr landningen.
ââFramförallt i sidvind. Maskinen Ă€r lĂ€tt och kan driva ivĂ€g om vinden kommer plötsligt, sĂ€ger Tomas Backman, besiktningsman och tidigare haveriutredare pĂ„ Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).
Han framhÄller dock att ultralÀtta flygplan blivit mycket sÀkrare under Ären, frÄn den entusiastiska starten pÄ 1980-talet.
ââDe gamla maskinerna med mest rör och duk Ă€r nĂ€stan helt borta, sĂ€ger Backman.
Nu mÄste planen vara byggda enligt normer som godkÀnts av myndigheter, till exempel Transportstyrelsen.
Fick brÀnslestopp
Tomas Backmans bedömning Àr att de olyckor som förekommer ganska sÀllan beror pÄ problem med motorer eller material, om man bara underhÄllit planet ordentligt.
För nÄgra Är sedan utredde han dock en incident, dÀr ett plan av samma typ som olycksplanet hade fÄtt brÀnslestopp och landat pÄ en vÀg.
ââDen gĂ„ngen var brĂ€nslemĂ€ngdsmĂ€taren inte ordentligt kalibrerad. Det var en dĂ„lig mĂ€tare, sĂ€ger Tomas Backman.