165 000 liter brÀnnolja har lÀckt ut i havet utanför Blekinge frÄn den skadade fÀrjan Marco Polo. Omkring 30 000 liter har fortfarande inte hittats, uppger Kustbevakningen för TT pÄ torsdagen.
Marinbiologen Jonas Henriksson, chef för oljejouren pÄ IVL Svenska miljöinstitutet, sÀger att brÀnnoljan som lÀckt ut frÄn Marco Polo Àr en restprodukt frÄn framstÀllningen av bensin och diesel, och att den anvÀnds inom sjöfarten pÄ grund av sitt lÄga pris.
ââOljan som har lĂ€ckt ut Ă€r den vĂ€rsta tĂ€nkbara för miljön. Den Ă€r tjock, kladdig och giftig, sĂ€ger Henriksson.
100â150 miljoner
Han jÀmför utslÀppet frÄn Marco Polo med det omfattande oljeutslÀppet som drabbade Tjörn i september 2011.
ââSaneringen efter det utslĂ€ppet pĂ„gick i nĂ€stan tvĂ„ Ă„r och kostade ungefĂ€r 100 miljoner kronor. I det hĂ€r fallet tror jag att kostnaden kommer att hamna pĂ„ runt 100 miljoner kronor, kanske 150 miljoner kronor, sĂ€ger Henriksson.
Oljejouren har en rÄdgivande funktion till rÀddningstjÀnsten och kommunerna som ansvarar för saneringen av oljan frÄn Marco Polo. Jonas Henriksson har varit pÄ plats i Sölvesborg efter olyckan för att göra en bedömning av situationen.
ââVi har kommit fram till att saneringen kommer ta ungefĂ€r ett Ă„r, plus minus ett halvĂ„r. Fördelen, om det finns nĂ„gon fördel med ett oljeutslĂ€pp, Ă€r att det intrĂ€ffade pĂ„ hösten och att vi nu gĂ„r in i vintern. Naturen blir dĂ„ mindre kĂ€nslig för pĂ„frestningar och vi hinner jobba med utslĂ€ppet inför vĂ„ren nĂ€r djur och andra organismer reproducerar sig, sĂ€ger Henriksson.
TT-Line kommer förmodligen att behöva betala en vattenföroreningsavgift pĂ„ omkring 100 000â500 000 kronor, enligt Henriksson.
"Inga stora kostnader"
Kostnaden för saneringen hamnar pÄ kommunerna, som fullt ut ersÀtts av staten som i sin tur kompenseras av rederiet TT-Lines försÀkringsbolag. Rederiet kommer behöva betala en sjÀlvrisk, som Henriksson bedömer som "vÀldigt liten" i sammanhanget.
ââSjĂ€lvrisken pĂ„verkas utifrĂ„n om det var ett tekniskt fel pĂ„ fartyget, som det verkar ha varit, om det handlar om försummelse frĂ„n befĂ€lhavaren eller nĂ„gon annan som stod pĂ„ bryggan nĂ€r det hĂ€nde, eller om det rör sig om ett brott, sĂ€ger han.
Om försÀkringsbolaget inte kan betala hela summan finns en internationell fond som tÀcker upp för mellanskillnaden.
ââVi kommer inte att fĂ„ nĂ„gra stora kostnader för samhĂ€llet mer Ă€n att det sliter pĂ„ det ordinarie arbetet, sĂ€ger Henriksson.