Kostnaden för saneringen: 100 miljoner kronor

Saneringen av oljan som lÀckt ut frÄn fÀrjan Marco Polo kommer troligtvis att pÄgÄ i ett Är och kosta 100 miljoner kronor.
–Den Ă€r tjock, kladdig och giftig, sĂ€ger en expert.Men rederiet TT-Line behöver sannolikt inte betala mer Ă€n en brĂ„kdel av kostnaden.

Saneringen av oljan frÄn Marco Polo kan ta ett Är, enligt en expert. Arkivbild.

Saneringen av oljan frÄn Marco Polo kan ta ett Är, enligt en expert. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2023-11-09 18:11

165 000 liter brĂ€nnolja har lĂ€ckt ut i havet utanför Blekinge frĂ„n den skadade fĂ€rjan Marco Polo. Omkring 30 000 liter har fortfarande inte hittats, uppger Kustbevakningen för TT pĂ„ torsdagen.

Marinbiologen Jonas Henriksson, chef för oljejouren pÄ IVL Svenska miljöinstitutet, sÀger att brÀnnoljan som lÀckt ut frÄn Marco Polo Àr en restprodukt frÄn framstÀllningen av bensin och diesel, och att den anvÀnds inom sjöfarten pÄ grund av sitt lÄga pris.

– Oljan som har lĂ€ckt ut Ă€r den vĂ€rsta tĂ€nkbara för miljön. Den Ă€r tjock, kladdig och giftig, sĂ€ger Henriksson.

100–150 miljoner

Han jÀmför utslÀppet frÄn Marco Polo med det omfattande oljeutslÀppet som drabbade Tjörn i september 2011.

– Saneringen efter det utslĂ€ppet pĂ„gick i nĂ€stan tvĂ„ Ă„r och kostade ungefĂ€r 100 miljoner kronor. I det hĂ€r fallet tror jag att kostnaden kommer att hamna pĂ„ runt 100 miljoner kronor, kanske 150 miljoner kronor, sĂ€ger Henriksson.

Oljejouren har en rÄdgivande funktion till rÀddningstjÀnsten och kommunerna som ansvarar för saneringen av oljan frÄn Marco Polo. Jonas Henriksson har varit pÄ plats i Sölvesborg efter olyckan för att göra en bedömning av situationen.

– Vi har kommit fram till att saneringen kommer ta ungefĂ€r ett Ă„r, plus minus ett halvĂ„r. Fördelen, om det finns nĂ„gon fördel med ett oljeutslĂ€pp, Ă€r att det intrĂ€ffade pĂ„ hösten och att vi nu gĂ„r in i vintern. Naturen blir dĂ„ mindre kĂ€nslig för pĂ„frestningar och vi hinner jobba med utslĂ€ppet inför vĂ„ren nĂ€r djur och andra organismer reproducerar sig, sĂ€ger Henriksson.

TT-Line kommer förmodligen att behöva betala en vattenföroreningsavgift pĂ„ omkring 100 000–500 000 kronor, enligt Henriksson.

"Inga stora kostnader"

Kostnaden för saneringen hamnar pÄ kommunerna, som fullt ut ersÀtts av staten som i sin tur kompenseras av rederiet TT-Lines försÀkringsbolag. Rederiet kommer behöva betala en sjÀlvrisk, som Henriksson bedömer som "vÀldigt liten" i sammanhanget.

– SjĂ€lvrisken pĂ„verkas utifrĂ„n om det var ett tekniskt fel pĂ„ fartyget, som det verkar ha varit, om det handlar om försummelse frĂ„n befĂ€lhavaren eller nĂ„gon annan som stod pĂ„ bryggan nĂ€r det hĂ€nde, eller om det rör sig om ett brott, sĂ€ger han.

Om försÀkringsbolaget inte kan betala hela summan finns en internationell fond som tÀcker upp för mellanskillnaden.

– Vi kommer inte att fĂ„ nĂ„gra stora kostnader för samhĂ€llet mer Ă€n att det sliter pĂ„ det ordinarie arbetet, sĂ€ger Henriksson.

Fakta: OljeutslÀppet frÄn Marco Polo

PassagerarfÀrjan TT-Line Marco Polo, som Àr flaggad i Cypern, var pÄ vÀg frÄn Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsÀtta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget pÄ grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött pÄ grund och börjat lÀcka olja.

DÀrefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar drygt fem och en halv kilometer, innan det gick pÄ ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nÄdde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pÄgÄtt lÀngs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart pÄ ett annat, och ett nytt oljeutslÀpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besÀttningen förlitade sig enbart pÄ den i dimman. TvÄ besÀttningsmÀn har i ett strafförelÀggande dömts till 50 dagsböter vardera för vÄrdslöshet i sjötrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!