All legitimerad hÀlso- och sjukvÄrdspersonal registreras av Socialstyrelsen. DÀr syns precis vilken behörighet alla medarbetare har och om enskilda medarbetare har tilldelats begrÀnsningar i sin yrkesutövning. Uppgifter som i regel begÀrs ut nÀr en medarbetare ska anstÀllas.
Under coronapandemin har trycket pÄ att fÄ ut uppgifter frÄn registret skjutit i höjden, berÀttar Magnus HjÀrtsjö som Àr utredare pÄ Socialstyrelsen.
ââGamla lĂ€kare och sjuksköterskor som lĂ€mnat yrket ville hjĂ€lpa till. Hur duktiga som helst, men de ska ju kontrolleras, sĂ€ger han.
3 000 mejl
Som tuffast var det under vÄren dÄ de som efterfrÄgade uppgifterna fick vÀnta upp till en vecka, nÀr de egentligen ska lÀmnas ut mycket skyndsamt. Nu har myndigheten infört en ny rutin som underlÀttar processen.
ââDet var lite jobbigt att komma till jobbet pĂ„ morgonen och mötas av 3 000 obesvarade mejl. Och nĂ€r man gick hem pĂ„ kvĂ€llen hade det hunnit bli lika mĂ„nga igen, sĂ€ger Magnus HjĂ€rtsjö.
De senaste Ären har betydligt fler uppgifter efterfrÄgats frÄn Socialstyrelsens register. à r 2019 fick myndigheten över 90 000 frÄgor via e-post om uppgifter frÄn registret, jÀmfört med runt 40 000 stycken fem Är tidigare. Magnus HjÀrtsjö, som har arbetat med registret i tio Är upplever att arbetsgivare blivit allt noggrannare.
ââDet har ibland uppdagats brister inom vĂ„rden med förfalskade legitimationer, sĂ€ger han.
AnvÀnds för marknadsföring
Uppgifterna efterfrÄgas frÄn vÄrdgivare, privatpersoner och media, men den stora ökningen beror till största del pÄ bemanningsföretag.
ââNĂ€r de anstĂ€ller en lĂ€kare till sitt gĂ€ng av stafettlĂ€kare gör de en kontroll, och för varje nytt uppdrag pĂ„ en ny klinik sĂ„ görs en ny kontroll i registret, sĂ€ger Magnus HjĂ€rtsjö.
Bemanningsföretagen begÀr inte bara ut uppgifter för att kontrollera behörighet, utan ocksÄ för att kunna marknadsföra sig till personerna i registret.
ââDe vill ha sĂ„ mĂ„nga till sitt gĂ€ng som möjligt, sĂ€ger HjĂ€rtsjö.