Butik i medvind måste investera

Den positiva utvecklingen för Coop-butiken håller i sig. Efter två års stålbad går butiken nu med vinst, men intäkterna måste öka – annars kan flera nödvändiga investeringar inte göras.

Högsjö2014-11-28 19:30

För två år sedan stod butiken på nedläggningens rand. Efter flera år av fallande inkomster och minskat kundunderlag var krisen total.

När allvaret i situationen gick upp för Högsjöborna började det hända saker. Tillsammans med en grupp inom bygderådet, Coop-gruppen, inledde butikschefen Peter Hellberg och hans personal en omfattande räddningsaktion.

Den är förvisso inte avblåst. Men åtgärder som utökad service, utvecklade kundkontakter och försäljning av fastigheten, har bidragit till en positiv utveckling.

I torsdags redogjorde Hellberg för den på ett stormöte med ortsborna. Han passade samtidigt på att tacka personal, kunder och Coop-gruppen för deras arbete.

– Vi ligger på tre procents ökning just nu. Men vi måste sälja mer, säger butikschefen som ogärna vill beskriva framtiden för butiken som "trygg".

Det främsta skälet till det är det stora investeringsbehovet. Butiken behöver både moderniseras och renoveras för att öka intäkterna. I Hellbergs investeringsplan finns en tillbyggnad av entrén, nya kassadiskar och byte av kylar och frysar. Investeringarna skulle skapa mer utrymme i den trånga butiken och öppna för såväl ett utökat sortiment som en rationellare posthantering.

– Jag anser att dessa är absolut nödvändiga investeringar. Kan vi genomföra dem kommer vi på sikt att få ett ännu bättre resultat. Men det måste göras hållbart. Vi kan inte investera och sedan riskera att gå back.

Men för att kunna investera måste intäkterna öka. Under stålbadsperioden har Hellberg och personalen prövat nya arbetssätt för att göra det.

– Vi har bland annat lyft fram fler marginalstarka varor. Det har gett oss mer intäkter, samtidigt som vi har kunnat minska andelen varor som vi tvingas slänga, säger Hellberg och söker nu efter fler sätt att öka vinsten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om