För den som är van vid de stora kedjornas sortiment är det något av ett äventyr att kliva in i Provinsbutiken. Känslan av att ha hamnat i en jättelik version av gamla tiders lanthandel är påfallande. Här går det allt finna det mesta från jutesäckar och toapapper till djurfoder och pooltillbehör.

I år har det gått 20 år sedan Provinsbutiken startades i Lantmännens gamla fastighet, som varit spannmålscentral sedan 1930-talet. Då byggdes en varm butiksdel till för kassor och kemprodukter, men annars är det utetemperatur även inne i den stora butikslokalen.

Numera är det Roger Westlin som sköter ruljangsen tillsammans med två säljare. Så här års är det högsäsong för trädgårdsartiklar och det är en viktig del av verksamheten.

Artikelbild

| Roger Westlin, Felix Blomstrand och Fredrik Andersson trivs på sin arbetsplats i Provinsbutiken. "Har man roligt ihop blir jobbet kul" säger Roger Westlin.

– Alla vaknar till och vill ut och fixa i trädgården. Vi har mycket lokalbor och fritidsboende som kommer hit.

6000 artiklar samsas på 800 kvadratmeter butiksyta och sortimentet har ägaren Roger Westlin och hans anställda på hjärnkontoret, ingen lagerhållning sköts via datorn.

– Det tar en stund att lära sig, men vi turas om att inventera. Vi har en unik bredd och tillhör ingen kedja, så vi kan själva bestämma vilka produkter vi tar in. Vi har trogna kunder som vi har en nära relation med och vi utvecklar butiken tillsammans med dem. De vet att vi är lyhörda och tar hem det många efterfrågar, som till exempel pooltillbehör.

Att kunna erbjuda kundkretsen överraskningar i butiken är en målsättning och Roger Westlin åker ofta på mässor för att nosa upp nyheter.

Artikelbild

| 20 år har gått sedan Roger Westlin öppnade Provinsbutiken ihop med kompanjonen Ulf Löwenhielm. Numera är Westlin ensam ägare.

­– Vi ser till att ha sånt som är svårt att hitta någon annanstans, som stekhällen vi importerar från utlandet.

I takt med att ortens butiker har lagt ner har produkter som inte längre saluförs i Vingåker tagits in och målsättningen är att ortsborna ska fortsätta att handla på hemmaplan.

En snabbt föränderlig marknad känner även Provinsbutikens ägare av och det gäller att ligga steget före.

– Det går inte att leva på gamla meriter. Konkurrensen är tuff och vi måste vara på tårna. Vi kan inte köpa in för stora volymer och då blir marginalerna sämre. Vi är inte stora på något, utan säljer lite av mycket. Vi har 50 olika leverantörer och det roliga och kreativa med jobbet är ju att få utveckla sitt eget sortiment. Det är det som driver oss framåt.