Frisk musikal om unken tid

En trångsynt värld som styrs av konventioner är vad som möter tolv ungdomar på randen till vuxenvärlden i 1890-talets i Tyskland. Musikalen "Spring Awakening" är laddad med sexuellt uppvaknande och kärlek, frigörelse och konflikter. På fredag den 25 juli är det premiär i Kolhusteatern i Hälleforsnäs.

Hälleforsnäs2014-07-22 06:00

Högsommarsolen bländar och luften dallrar mellan husen som står kvar i det sedan länge nedlagda bruket i Hälleforsnäs. Att kliva in i Kolhuset blir som att komma in i en annan värld.

Här är det svalt och dunkelt, så när som på ett par kraftiga strålkastare som lyser upp den råa ytan på en av byggnadens murade väggar. Kontrasten mellan dallrande obeveklig hetta som möter det svala, råa och gråa är i sanning en bra bild av vad man håller på med härinne.

Repetitionerna av "Spring Awakening" har nått slutfasen.

– Det går bra, vi har väldigt roligt och jag tror att vi ligger bra till också, säger Jesper Bengtsson som regisserar föreställningen.

Själva musikalen är fortfarande rätt okänd i Sverige, den har bara satts upp på ett fåtal scener. Men när den hade premiär på Broadway i december 2006 slog den ner som en bomb och fick sju Tony Awards året därpå.

– Vi är den första amatörteatern i Sverige som gör den, säger Jesper Bengtsson, som själv såg musikalen på Broadway i New York år 2008 och ända sedan dess velat ta den till Hälleforsnäs.

Att den utspelar sig 1890 gör att miljön i Kolhuset kommer till sin rätt, tycker Jesper Bengtsson.

– Den passar oss väldigt bra. Den innehåller bra musik och dramatisk intrig. Det är ingen komedi, utan ett romantiskt drama, säger han.

"Spring Awakening" må utspela sig i 1890-talets Tyskland, i tidstypiska kläder, men är helt igenom en modern musikal som bygger på pop- och rockmusik och har en allmänmänsklig intrig.

Ensemblen är på 15 personer, dessutom medverkar sex musiker live i föreställningen. Totalt har 25 personer arbetat intensivt med produktionen sedan februari i år.

– Det är många arbetstimmar, det man får tillbaka är personlighetsutveckling och upplevelser. Man lär sig mycket, jäklar vad jag lär mig om allt! säger Jesper Bengtsson innan han går i väg för att förbereda ensemblen för ett dansnummer som ska köras igenom.

Simon Disman och Josephine Thunell från Eskilstuna spelar huvudrollerna som Melchior och Wendla, som utgör musikalens kärlekspar.

– Melchior är lite smartare än andra, han nöjer sig inte med föräldrarnas förklaringar, han vill veta, berättar Simon Disman om sin karaktär.

– Han är en intellektuell rebell! förtydligar Josephine Thunell.

Själv spelar hon alltså Wendla, en tjej som är uppväxt i en strikt miljö som inte har en aning om vad det är som händer i hennes kropp eller vad det innebär att bli vuxen.

Wendla och Melchior kände varandra som barn. Nu går de i separata pojk- och flickskolor, men möts av en slump i skogen.

– Både hon och Melchior är vetgiriga och nyfikna, Melchior tar reda på vad som händer. I varandra hittar de sin like, säger Josephine Thunell.

Både Simon och Josephine tycker att "Spring Awakening" är väldigt rolig att spela.

– Vi får använda hela känslospektrat. Och det är kul att den är ny, säger Simon.

Båda befinner sig själva i eller har just lämnat det stadium i livet som de ska gestalta.

– Det är lättare att spela någon som befinner sig långt i från än själv, men jag kan också ta med delar av mig själv i Wendla. Det är snarare en utmaning än svårt att spela henne, säger Josephine.

– Torts att den utspelar sig i historisk tid känns "Spring Awakening" modern, och den tar upp aktuella frågor. Jag hoppas att publiken ska gå härifrån med en ny insikt om livet, säger Josephine Thunell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om