Far åt Flen – vilken musikal

Sommarens uppsättning av musikalen Aida på Kolhusteatern är en helgjuten med engagemang in i minsta detalj.

Hälleforsnäs2016-07-24 08:20

Det verkar som om hela Hälleforsnäsbygden varit engagerade i det tidlösa triangeldramat mellan Aida, nubisk prinsessa, Radames, faraos favorit och Amneris, faraos dotter.

Ramberättelsen i radarparet Elton John och Tim Rices musikal Aida är enkel; en hoper människor besöker museum med typiskt egyptiska artefakter, inklusive dubbelsarkofagen där Radames och Aidas mumier vilar. Sim salabim så är vi tillbaka i faraonernas tid, mitt under brinnande krig mellan Egypten och det nubiska kungadömet.

I maktens centrum har kärleken tagit krigarsonen Radames i besittning. Han är trolovad med fashionistan Amneris, dotter till självaste farao, men blixtförälskad i Aida, slavinnan som egentligen är en äventyrlig nubisk prinsessa.

Vi får se flera starka prestationer – inte minst Josephine Thunell som med Kulturamautbildning i ryggen gör en lysande huvudroll som faraos dotter. Dessutom har hon lockat fram fantastisk sångglädje och mäktig stämsång ur ensembeln och översatt sångtexterna från engelska till svenska med stor känslighet.

Charleen Kami har stor komisk tajming i rollen som den kvicktänkta nubiska palatstjänaren Mereb som med mutor, tur och kärlek spelar på maktmännens känslosträngar för att möjliggöra en nubisk exodus. Och Aida, alltså Felicia Olsson, behöver bara öppna munnen för att förgylla hela det svarta kolhuset. 

Det är fler än ensemblen på scenen som har engagerat sig i Kolhusteaterns 20-årsjubiléum. Exempelvis har Susanna Gezci, drakskulptör från Köping, formgivit rekvisita i form av urnor och dryckeskärl och Jürss mejeri, som i våras flyttade till bruket i Hälleforsnäs gästspelar i en blomstrande pausmeny som bidrar till helhetsupplevelsen.

Läs hela recensionen i måndagens Eskilstuna-Kuriren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om