Ljusning för hotade kalklinbanan

Den har redan börjat rivas, men nu tycks räddningen för en del av kalklinbanan vara nära.

Forsby2013-10-25 08:50

I dagarna kom Nordkalk, som äger kalklinbanan, i stora drag överens med föreningen Kalklinbanans vänner om bevarande av en del av kalklinbanan. Det efter år av förhandlingar, och efter att rivningen av linbanan redan inletts.

Överenskommelsen är inte klar i alla detaljer och en del formalia återstår, men enligt planen ska föreningen, i samarbete med den nyare föreningen Kalklinbanan Forsby-Köping, ta över driften av banan mellan Malmberga, strax nordväst om Stora Sundby, och Granhammar, sydväst om Kungsör.

— Det är inte riktigt klart. Det är flera detaljer kvar, men vi bedömer att vi ska komma överens, säger Eva Feldt, som är kommunikationschef på Nordkalk.

Den sträcka som ska bevaras ligger på norra sidan av Hjälmaren, i kommunerna Eskilstuna och Kungsör.

— Vi ska få ta över servicebyggnaden i Malmberga, där vi vill ha ett tekniskt industrimuseum, och tänker oss kafé och verksamhet i Granhammar. Det ska hända lite runt banan, säger Klaus-Jürgen Schmidt, ordförande i Kalklinbanans vänner.

I Malmberga finns, liksom i Forsby, underhållsverkstad.

Utsiktsplatsen vid Forsbybrottet blir också kvar, och i stationen i Forsby ska föreningarna kunna ordna visningar för besökare.

En fråga som enligt Schmidt inte är färdigförhandlad är om linbanan ska få korsa E20 vid Kungsör. Innan överenskommelsen är i hamn måste markägarna på sträckan också ge sitt godkännande.

Schmidt är glad att man kommit så här långt i förhandlingarna.

— Det här har vi kämpat för i flera år.

Medlemmar i den nyare föreningen, Kalklinbanan Forsby-Köping, har redan gjort förfrågningar hos markägarna, och enligt Johan Skansfors, presstalesman för föreningen, är markägarna positivt inställda.

Den aktuella sträckan, Malmberga-Granhammar löper genom skog och mark, men korsar inga vattendrag eller större vägar, men det oroar inte Klaus-Jürgen Schmidt.

— Det gör ingenting. Vi kan ha elljusspår. Eller så kan vi stoppa upp några älgar så tyskarna har något att titta på, skojar han.

K-G Källerfors är före detta ordförande i Kalklinbanans vänner, och han önskar att man valt att bevara sträckan Forsby-Knotberget.

— Den sträckan är lättillgänglig. Sträckan Malmberga-Granhammar kräver ombyggnad i båda stationerna, för att kunna köra runt vagnar. I Forsby går det redan att köra runt vagnarna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om