Beslutet att satsa på ett kommunalt kundcenter, som ska kunna ta emot frågor och besök från kommuninvånare, kom med i den strategiska planen 2017. Snart kan det bli verklighet. En plan har sats upp och en projektgrupp har genomfört studiebesök hos kommuner som har ett liknande kundcenter.
– Vi håller nu på att kartlägga vilka frågor som vi ska ta emot, det arbetet pågår just nu, säger Håkan Bergsten, kommunchef i Flen.
Den största anledningen till satsningen är att kommunen vill kunna erbjuda en bättre service och tillgänglighet än vad som är fallet i dag. När kommuninvånare i dag ringer till växeln kopplas man vidare, men det finns ingen garanti att den man kopplas till är tillgänglig. Tanken med ett kundcenter, vilket är det rådande arbetsnamnet, är att invånarna ska få svar snabbare.
– Vi har satt upp några övergripande mål, förenklad tillgänglighet, ökad service och en ökad kontaktyta så att invånarna vet var de ska vända sig. De kundcenter vi har tittat på har kunnat svara på 70 procent av frågorna som kommer in vid första kontakten, säger Håkan Bergsten.
Som exempel är tanken att man genom kundcentret snabbt ska kunna få svar på hur det ligger till med den ansökan man gjort hos kommunen. Istället för att jaga en enskild handläggare.
Målsättningen är att kundcentret ska startas upp i juni 2020 och att den nuvarande växeln då stängs. I vilken omfattning det blir eller var centret placeras är dock ännu oklart.