Brister i sophanteringen upprör boende

Stora problem med sophämtningen i Malmköping trots påstötningar på Sörmland Vatten. "Det är lite som att Neapels sopberg har kommit till Malmköping", säger Mårten Bastmark.

Kort efter intervjun hämtade Sörmland vatten upp soporna vid Fållökna, men enligt Mårten Bastmark var det första gången på omkring tre veckor.

Kort efter intervjun hämtade Sörmland vatten upp soporna vid Fållökna, men enligt Mårten Bastmark var det första gången på omkring tre veckor.

Foto: Mårten Bastmark

Malmköping2019-08-05 18:47

Mårten Bastmark bor i ett fritidshus i Fållökna utanför Malmköping. Men sommaren på landet har kantats av ett otrevligt problem – områdets sopor har enligt honom inte hämtats på flera veckor.

– Att kunna slänga sopor är väldigt elementärt, säger Mårten Bastmark, som känner sig uppgiven efter att ha försökt få Sörmland vatten att åtgärda problemet i flera veckors tid.

– Jag tycker inte att det är okej att det får fortgå så länge, säger han.

Kort efter intervjun visar det sig dock att soporna äntligen har tömts – men Bastmark känner sig orolig för framtida tömningar.

– Vår ambition är att allt ska komma på plats och att vi ska köra ikapp och komma i fas, säger Pernilla Ståhle, kommunikatör på Sörmland vatten.

Hon håller med om att tömningen har varit bristfällig.

– Det är jättetråkigt och hanteringen har inte varit bra, jag kan inte göra annat än att be om ursäkt å entreprenörens sida, säger hon.

Tidningen har tidigare skrivit om Sörmland vattens stora problem med sophanteringen under sommaren. Man har hänvisat till att sommarvikarier har svårt att hitta på småvägar, sjukskrivna förare och sopbilar som är på service. Ytterligare en sopbil är på verkstan efter att ha kolliderat med en buss på Stortorget i Katrineholm i slutet av juli.

– Men det måste ju finnas en reservkapacitet, man måste ta höjd för det här. Semestertider är det ju varje år, tycker Mårten Bastmark.

Enligt Mårten Bastmark har Sörmland vatten hänvisat till problem hos underleverantören Ragn-Sells.

– Det är inte okej att skylla på en underleverantör. Det kan man alltid göra, men vi betalar fakturan till Sörmland vatten, då förväntar vi att de sköter sig. Det här är en sanitär olägenhet, säger han.

Även vid returstationen vid Heden i Malmköping, som sköts av Förpacknings- och tidningsinsamlingen FTI, är sopkärlen överfulla och enligt Bastmark är det "mer regel än undantag".

På grund av rådande semestertider kan man på FTI inte ge något generellt svar på frågan om tömningen har varit bristfällig – men bekräftar att det var problem med den senaste upphämtningen.

– I förra veckan var det en bil som stod i vägen så att de inte kunde tömma när de hade tänkt sig, säger Annika Ahlberg, regionchef på FTI i Stockholm.

Problemet med hanteringen vid returstationerna spiller då över på kommunen som har i uppdrag att hålla städat runt stationerna men ofta får göra mer än så.

– Om vi ska vänta på tömningen, och säg att det blir en vecka för sent, då blir det så mycket merjobb beroende på fåglar, hur mycket det blåser och så, säger Fredric Arnoldsson, arbetsledare på kommunens tekniska förvaltning.

FTI:s uppdrag innefattar även att tömma sådant som folk har ställt utanför en full container, men många upplever att det inte alltid görs. Enligt Arnoldsson gör de ofta det – men han tycker att det borde tömmas oftare, speciellt på sommaren då invånarantalet ökar tack vare sommargäster.

– De tar reda på allt, de sköter sin städning, men de tömmer för sällan. Det blir fullt och det blir fullt innan tömning, säger han.

Arnoldsson upplever att det har varit ett stort problem med tömningen, både hos FTI och Sörmland vatten, under sommaren. Däremot ser han en förbättring i år vad gäller glashanteringen, vilket har varit ett större problem tidigare.

– De måste förstå att Flen ökar något fruktansvärt under sommaren, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!