Vänsterns it-verksamhet sköts från Flen

Hemsidor, bloggar och twitter väntas många politiker använda flitigt i den kommande valkampanjen. Vänsterpartiets politiker servas från Flen där partiet på riksplan har sin it-avdelning.
- Vänsterpartiets partikansli har två filialer, en i Bryssel och en i Flen, brukar vi säga, förklarar Kaj Johansson.

FLEN2009-10-27 05:00

I den kommande valkampanjen har politikerna tillgång till ett nytt sätt att kommunicera med sina väljare jämfört med tidigare val. Med sociala medier som bloggar, videobloggar och mikrobloggen twitter kan partierna nå ut med sin information. Det är på ett kontor på Norra Kungsgatan i Flen som det tekniska bakom Vänsterpartiets rikshemsida, cirka 200 lokala hemsidor, ett stort antal personliga bloggar och några tusen e-postkonton sköts.

- Det vi jobbar med är att hela tiden försöka utveckla hemsidor och bloggar och jobba med support för våra medlemmar. Vi arbetar också mycket med säkerhet, säger Kaj Johansson.

Kaj Johansson är engagerad politiskt i Vänsterpartiet lokalt i Flens kommun men Kaj och hans kolleger Anders Falk och Tero Larsson sköter på riksplan bara den tekniska it-biten.

Servern under sängen

Hur kom det sig då att partiets it-avdelning på riksplan hamnade i Flen?

- Jag hade jobbat tidigare för ungdomsförbundet på förbundsnivå när jag bodde i Stockholm. Men när det här jobbet blev aktuellt bodde jag i Flen och krävde att kunna bo kvar här om jag tog hand om it-avdelningen.

Fast it-avdelning hette det knappt till en början.

- När verksamheten startade hade jag Vänsterpartiets server under sängen hemma. Jag tror att det började så för många. Till en början var det en experimentell verksamhet som man inte la särskilt mycket pengar på.

Sedan dess har det hänt mycket.

- Verksamheten utvecklas inför varje val. I detta val kommer det att handla om att koppla ihop hemsidorna med sociala medier. Vi jobbar hela tiden med att lägga upp bloggar till politikerna. Det kommer att finnas ”delaknappar” på varenda hemsida, där man kan välja att skicka en artikel till en kompis eller tipsa om den på facebook.

Engagemang via internet

Kaj Johansson tror också at de politiska partierna så mycket som möjligt kommer att försöka erbjuda sina besökare att engagera sig.

- Det kan handla om en uppmaning om att skriva ut en affisch och sätta upp i din trappuppgång. Nu vänder sig partierna till människor som inte är partimedlemmar. För även om du inte är medlem kanske du delar Vänsterpartiets bostadspolitik.

Han tror också på uppmaningar av typen klicka här eller skicka ett sms så skänker du pengar till partiets valfond.

- Partierna vill göra det enkelt för människor att engagera sig. Det här är ett nytt sätt för människor att delta på sina egna villkor.

Vidare tror Kaj Johansson att videoblogg, Vlog, kommer att komma stort och i en del fall ersätta blogg. Att människor väljer att prata rakt in i sin videokamera och lägga ut det på internet istället för att skriva på sina hemsidor.

Någon som utnyttjade internet till sin valkampanj var Barack Obama.

- Det är mycket det sättet att arbeta som folk försöker kopiera till svenska förhållanden. Men man kan inte överföra det sättet att jobba rakt av till våra nio miljoner invånare.

Kvalité krävs

Bara för att man bloggar betyder det inte att man har läsare. Kaj Johansson talar också om vikten av kvalité, det går inte bara att blogga om vad man har gjort under dagen.

- Man måste se till att få trafik till sin blogg, uppdatera flera gånger varje dag och kommentera nyheter. Man måste också våga vara lite kontroversiell och stå för en ståndpunkt.

Samtidigt kommer sociala medier inte att betyda allt under valrörelsen.

- Det är fortfarande viktigt att knacka dörr och dela ut flygblad. Många människor har inte en mejladress.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om