I sommar har kommunen anordnat två sommarskolor. Dels har elever i årskurs åtta och nio haft möjlighet att få undervisning i matte, svenska och engelska, dels har det funnits undervisning för nyanlända invandrare i åldern 13-19 år.
Kommunen sökte statliga bidrag till sommarskolorna men fick bara pengar till en del av undervisningen för nyanlända invandrare. I väntan på bidragen försenades planeringen. I utvärderingen av sommarskolorna skriver kommunens handläggare Rose-Marie Fältskog att framförhållningen hade kunnat vara betydligt bättre. Till nästa år föreslår hon att verksamheten inte bör vara beroende av statliga pengar. Om kommunen avsätter tillräckligt med pengar vet man istället i förväg hur många lärare som ska anställas för sommarskolan och kan planera arbetet bättre.
Personalen har också upplevt att genomförandet av sommarskolan inte var klart förankrad i rektorsgruppen. Därför kunde personalen inte genomföra alla informationsrundor i skolorna om sommarundervisningen. Dessutom fick lärarna veta sent vilka elever som skulle ingå i grupperna. Det ledde till att var det svårt att skräddarsy undervisning till varje elev.
VG till lärarna
Men trots sen planering är eleverna i sin utvärdering lika nöjda med sin sommarskola som tidigare år. De är överlag positiva och insatserna värderas högt. Eleverna har i år till och med gett lärarna något högre betyg än tidigare år. Ingen elev har gett lärarna lägre betyg än väl godkänt.