Jenny Blomberg är arbetsledare för kommunväxeln och var en av dem som fick rycka in och jobba i lördags.
– Min roll blir felanmälare både till leverantören och operatören och att bistå med information de behöver. De fastna anknytningarna fungerade inte men man kunde ringa mobilnummer, jag fick veta om det på lördag morgon och de var igång igen vid 16, säger hon.
Hur känns det när det återigen är problem med telefonerna?
– Klart det alltid är irriterande när det inte fungerar som det ska men vi har god kontakt med leverantörerna. I dagsläget är teknikerna och jobbar på det och den tekniska rapporten är klar i morgon (tisdag) och först då vet jag vad som gick fel, säger Jenny Blomberg.
Flens kommun delar växellösning med Katrineholm och Vingåker men incidenten i helgen drabbade bara Flen. Cygate heter företaget som står för växellösningen och Telenor är mobiloperatör.
Lördagens debacle är tredje gången det senaste halvåret som telefonin strulat.
– Första gången hade vi problem med servrarna, andra gången var för en månad sedan och då var det något Telenor gjort som inte fungerade. Men vi jobbar på att det inte ska hända igen, säger Mikael Larsson, näringslivschef med personalansvar över växeln.
Är det läge att byta leverantör?
– Vi ligger just nu i mobiloperatörsupphandling och även växeln är i upphandling men det är mycket som ska till. Kommunen har dygnet om-tjänster som ska fungera till exempel till räddningstjänsten och en krisledning som måste kunna fungera och det är svårt om man inte når varandra på vanliga nummer utan bara mobil, säger Mikael Larsson.