Nu förbereder sig Flens kommun för att ta emot polisen. Receptionen i stadshuset har byggts om och flera rum i bottenplanet har gjorts tillgängliga för ordningsmakten. Bakgrunden är ett samverkansavtal mellan Flens kommun och polismyndigheten. När kommunhusets reception är öppen ska kommunens personal kunna svara på frågor som rör polisen, ta emot hittegods och ta emot polisanmälningar. Så småningom ska det finnas en dator där folk kan göra polisanmälningar och en telefon som går till polisens callcenter. På onsdagar kommer en polisanställd att finnas på plats i kommunhuset.
- Då kommer man att kunna få tillgång till de tjänster som finns på en polisstation med undantag från att få hjälp med pass, säger Susanna Trehörning, chef över polisens operativa verksamhet i Katrineholm, Flen och Vingåker.
Målet är enligt Susanna Trehörning att öka servicen till medborgarna jämfört med tidigare.
- Under fem dagar i veckan kommer vi i alla fall att ha en viss servicenivå. Det är också en stor vinst samverkansmässigt att sitta i samma hus som Flens kommun eftersom vi tillsammans har ett uppdrag att jobba brottsförebyggande, säger Susanna Trehörning.
Polisen kommer att flytta in vecka 35 men alla servicetjänster kommer dock inte att komma igång från början.
Kommunens anställda i receptionen kommer alltså att få fler uppgifter men personalstyrkan är den samma som tidigare.
- Vi vet ju inte om de kommer att få problem att hinna med allt. Men de får välja det som är viktigast. Jag tror inte att det blir så stor skillnad för personalen. De kommer att få fler frågor och ytterligare ett område, säger Berit Robrandt Ahlberg, ställföreträdande kommunchef.
För kommunens del är hon nöjd med lösningen med gemensam reception.
- Det här känns bra. Vi har lättare att samverka om vi fysiskt sitter på samma stället, säger Berit Robrandt Ahlberg.