Som en del av Skjortanhusets invigningsvecka och en dag vigd åt näringsliv och arbetsmarknad var Louise Magnusson – sedan i maj vd för KFV Marknadsföring – på plats för ett föredrag under onsdagen.
Företaget jobbar med evenemang, möten och turism och KFV står för Katrineholm, Flen och Vingåker. Fokus i hennes anförande var på just samverkan dem emellan.
– Vi måste dra nytta av varandra, besökare ser inte kommungränserna och det vore dumt av oss att inte visa oss för till exempel de besökare på Kolmården som inte får plats där. De bryr sig inte om de bor i Östergötland eller Sörmland och det ska vi dra nytta av, säger Louise Magnusson.
Även de lokala utflyktsmålen kan dra vinning av varandra.
– Det är troligt att samma människor som vill besöka Pettson i Julita vill åka till Sagostigen (mellan Malmköping och Hälleforsnäs reds. anm.) och självklart ska vi då tipsa om det.
Redan i dag samarbetar kommunerna genom exempelvis besöksguiden och Morgonsoffan men Louise Magnusson ser utvecklingspotential.
– Alltid när det gäller möten och besök gäller det att erbjuda något unikt. Vi tycker att vi har fin natur och nära till Stockholm men det är det fler som har, här är det unika våra slott och herrgårdar, det finns ovanligt många här och att vi har tillgång till så många av dem är speciellt.
Louise Magnusson är uppväxt i Flen, har sin man från Vingåker och bor i Katrineholm, således en bra insyn i hela KFV-området.
– Jag har jobbat utanför regionen i sex år och när jag kom tillbaka upplevde jag hur mycket mer positiva alla är. Förr klagades det på en massa saker, nu finns det positiv stämning, folk talar väl om sin stad och det händer jättemycket saker, säger hon och slår även ett slag för synergieffekterna.
– Får man till exempel en konferens till orten innebär det att besökarna äter mat i staden, de kanske går på bio, på gym eller annat och på det viset påverkas många på ett positivt sätt.