Pernilla Hagström är turismansvarig i kommunen.
– Sommarsäsongen har verkligen pågått fram till nu med tanke på det fina vädret. När jag pratade med campingen i Malmköping sa de att de fortfarande får boende och besökare nu sent i september.
Den traditionella turistbyråns roll är på väg att ändras och ett nytt grepp som burit frukt är info points, i det närmaste små mobila turistbyråer.
– Det är en informationsplats, till exempel har vi en ute på Lida Gård, där har de en möjlighet att ge information och tips till besökare och det har varit bra åtgång på broschyrer. Här är min önskan att hitta fler sådana platser, det skulle göra att vi är ute och syns mer på olika evenemang och når ännu fler besökare, säger Pernilla Hagström.
Även om den stora besökarskaran är förbi innebär det inte lata dagar för Pernilla Hagström med kollegor.
– Nu blir det att jobba ännu mer med marknadsföring, vi ska på Seniormässan i Älvsjö i oktober för fjärde året, det har visat sig vara en bra mässa att visa upp sig på.
Vad är viktigast när ni marknadsför Flen?
– Vi lyfter fram våra aktörer och besöksmål, lediga tomter och seniorboende. Vi trycker också mycket på läget, knappt en timme från Stockholm.
Populärast bland besöksmålen är en riktig saga.
– Sagostigen är i topp och även marknaderna och torgkvällarna i Malmköping är välbesökta. Bruket i Hälleforsnäs har också varit välbesökt sedan Jürss Mejeri flyttade dit. Sen har vi också våra utländska besökare som frågar efter leder för vandring, cykling och kanot och de är också intresserade av våra slott och herrgårdar. Sörmlandsleden i Hälleforsnäs är handikappanpassad och välbesökt.
Itte Weidman på Sagostigen är mycket nöjd när hon ser tillbaka på den gångna sommaren.
– Vi har haft bra drag och fått mycket uppmärksamhet i och med vårt 50-års jubileum och det har varit ett fantastiskt väder för oss, helt perfekt. När vi öppnade i maj kom det jättemånga och vi hade inte beställt hem glass så det räckte till men vi löste det.
Vilka är det som besöker er?
– Det går inte att säga en viss grupp, det är fem generationer. Nu har 90-talisterna hittat hit också och det går inte att säga en snittålder. Många kommer tillbaka med sina barn och barnbarn och det är fantastiskt roligt, så vi vill ha det.
Varför tror du att de kommer till Sagostigen?
– Det är en viss typ av människor som tar sig ut hit, de är väldigt trevliga och stämningen är alltid väldigt god. Sen är de lite trötta på det vanliga digitala inomhus, här får de arbeta med kroppen och det är lite inne att vara scout.
Risk att det kan gå för bra?
– Det kan låta konstigt men vi vill egentligen inte ha fler besökare, det är helt perfekt nu och vi hinner med och det är en trevlig stämning. Vi har haft över 25 000 besökare i år och bara första veckan kom 1 000 personer. Det är verkligen jätteroligt, säger Itte Weidman.
Än så länge är det för tidigt att räkna hem säsongen rent siffermässigt. Handels- och utredningsinstitutet räknar på helåret och siffran kommer alltså först i början av 2017.
Den totala turismomsättningen för 2015 var 381 miljoner, en ökning med 5,8 procent jämfört med 2014.