Det var i slutet på november 2019 som advokaten, som företräder en förälder i ett vårdnadsmål i Flens kommun, begärde ut ett antal journaler från socialförvaltningen i Flen rörande det aktuella ärendet.
Advokaten, som bor i Stockholm, ville få handlingarna skickade via mejl. Svaret från socialförvaltningen var att de aldrig skickar journalanteckningar mejlledes. Då föreslog advokaten att handlingarna istället kunde faxas eller skickas via vanligt brev. Beskedet från socialförvaltningen var dock detsamma. De skickar inga journaler med risk för att de kan hamna fel. Advokaten hänvisades istället till att hämta journalerna på receptionen i Flen.
När sedan advokatens huvudman hämtade ut journalerna från receptionen krävdes denne inte på legitimation. Advokaten JO-anmälde i december 2019 socialförvaltningen i Flens kommun för felaktigt hantering.
Socialförvaltningen svarade JO att de vidhåller att handlingar av den aktuella karaktären inte bör skickas via e-post men att de borde ha skickats till advokaten per rekommenderat brev. Förvaltningen planerade då att genomföra utbildning och ta fram nya uppdaterade rutiner.
Nu har Justitieombudsmannen svarat på anmälan och går på advokatens linje. JO slår fast att den enskilde alltid har rätt att få begärda handlingar skickad och att socialförvaltningens hantering brast vilket förtjänar kritik. Någon vidare åtgärd i ärendet är inte aktuell enligt JO.