Nu söker Flens kommun tre sotare. När avtalet med den nuvarande entreprenören löper ut i sommar ska kommunen ta över brandskyddskontroller och sotning.
Sotarna ska utgå från brandstationen.
- Vi får då synergieffekter. Det blir fler som delar på hyran. En annan fördel är att sotarna också är experter på brandförebyggande arbete, säger Arne Lundberg, ordförande i bygg-, miljö- och räddningsnämnden.
Sotare och brandman
Kommunen har svårt att få tag nya deltidsbrandmän och nämnden har diskuterat om sotarna även kan jobba som deltidsbrandmän.
- Det är ingen omöjlighet. Vi får se i förlängningen hur det blir. Men det är problem med arbetstidslagen när man har två jobb och det är samma arbetsgivare. Vi har inte löst det än.
Arne Lundberg säger att han i nuläget inte kan se några nackdelar med att kommunen tar över sotningen.
- Jag tror att det blir tydligare för kunden vart den ska vända sig direkt och kunden kanske får närmare kontakt. Jag tror också att vi får en tydligare hantering av sotningen.
Missnöje spelade in
Missnöje med den nuvarande entreprenören har spelat in när kommunen nu väljer att ta över sotningen själv.
- Ja, det är bara att titta på statistiken över hur många kunder som vill sota själva. Ansökningarna om att få sota själv har ökat.
Om kommunen åter hade valt att handla upp en entreprenör kunde det ha blivit samma entreprenör igen.
- Flens kommun är så liten. Här har vi inte så många entreprenörer att välja på. Problemet med konkurrensutsättning här är att man flyttar från en monopolsituation till en annan. Vi vill ha kvalité på de tjänster som kommunen erbjuder kommuninvånarna.