Det var på kvällen den 9 februari som en 57-årig man tog sig förbi bommarna och skyndade över spåren. Ett tåg som just då passerade stationen snuddade vid mannen som kastades i väg och avled.
Efter olyckan tillsatte Banverket en utredning som nu är klar och där presenteras tre förslag på åtgärder för att minska risken för olyckor vid spårövergången.
Genom att sätta upp en kamera vid spårövergången tror utredaren att allmänhetens respekt för att inte trotsa bommarna skulle öka och föreslår också ett utökat samarbete med polisen för att hindra och straffa obehöriga som bryter mot järnvägslagen när de går ut på spåren. Banverket anser dock inte att en kamera är nödvändig eftersom spårövergången är försedd med bommar, staket och varningsskyltar.
Vidare föreslås att bommarnas liggtider justeras och kortas. Om bommarna fälls lång tid innan ett tåg passerar och sedan ligger kvar länge är risken större att resenärer blir otåliga och smiter under bommarna. I sitt svar skriver Banverket att liggtiderna kommer att ses över.
Utredaren föreslår också mer information om faran med att beträda spåren och enligt Banverket informeras allmänheten kontinuerligt i olika kampanjer.