Hon beskriver den komplexa bilden av hederskulturen

Delvin Arsan frÄn Flen har rest mellanöstern runt och intervjuat mÀnniskor, resultatet varvas med hennes egna upplevelser av hederskultur i en ny bok om en urÄldrig tradition som hÄller kvinnan tillbaka.

Flen2016-12-06 08:21

Hederskulturen Àr djupt rotad i mÄnga samhÀllen och tar sig mÄnga olika uttryck. Men den bÀrande balken Àr kvinnoförtryck och ojÀmlikhet dÀr en sjÀlvstÀndig kvinna som inte kontrolleras anses kunna dra skam och vanÀrad över slÀkten.

– Hederskulturen kommer inte frĂ„n en religion eller frĂ„n ett geografiskt omrĂ„de, den handlar inte om etnicitet. Den förknippas alltid med sexualiteten, man ger sig pĂ„ kvinnor och homosexuella och har förvĂ€ntningar pĂ„ pojkar och mĂ€n att ta vissa saker i arv och de vĂ€xer upp i en miljö att de ska beskydda sina systrar och döttrar vilket ocksĂ„ Ă€r en form av förtryck. I Sverige lever hederskulturen kvar nĂ€r det handlar om homo- och transsexuella, sĂ€ger Delvin Arsan och beskriver hederskulturen som förvĂ€ntningar pĂ„ könsroller dĂ€r avvikande tystas ner och fryses ut.

– Det har skapats kulturer i samhĂ€llen baserat pĂ„ heder, man Ă€r vĂ€ldigt mĂ„n att leva efter det men det pratas inte om det. I Mellanöstern och Nordafrika Ă€r dessa vĂ€ldigt mycket baserade pĂ„ heder nĂ€r det kommer till kvinnans roll. Det har gjort att hon förtrycks vĂ€ldigt mycket och blivit inlĂ„st i ett mönster som begrĂ€nsar henne.

Konflikterna kommer nÀr kvinnan krÀver sina rÀttigheter.

– Skolorna dĂ€r Ă€r segregerade och nĂ€r hon blir Ă€ldre och vill plugga vidare ifrĂ„gasĂ€tts hon om hon ska vistas utanför huset sjĂ€lv och börja prata med pojkar. DĂ€r kommer hedern in som argument, samma nĂ€r de ska söka arbete. Hedern har olika ansikten och det Ă€r vad jag försöker kartlĂ€gga genom personliga berĂ€ttelser.

PÄ sina resor har hon mött mÄnga kvinnorÀttskÀmpar, soldater som inte syns.

– GĂ„r det bakĂ„t för att islamisterna tagit över? Nej, sa de, de Ă€r högljudda och sitter pĂ„ viktiga positioner, vi som kĂ€mpar emot strukturerna Ă€r mĂ„nga.

Hederskulturen Àr svagare i moderna, progressiva lÀnder men vad som hÄller den levande tycker Delvin Arsan Àr viktigare Àn att den de facto existerar.

– Fattigdomen Ă€r en extrem faktor, segregering och förtryck av minoriteter, konflikter, brist pĂ„ sĂ€kerhet, diktaturer, patriarkala strukturer. NĂ€r det inte finns en stat som tar sitt ansvar vĂ€ljer folk att utgĂ„ frĂ„n extrema traditionella kulturer. DĂ€r förstĂ€rks kulturen och blir den enda lagen som finns.

För nÄgon uppvÀxt i dessa förhÄllanden kan det svenska samhÀllet te sig svÄrt.

– Men det handlar inte om en krock med den svenska kulturen, det Ă€r en krock med modernitet och utveckling och hur man ska anpassa sig om man aldrig levt i ett samhĂ€lle dĂ€r man varit delaktig.

Hur motverkas hederskulturen?

– Det mĂ„ste finnas kontinuerlig politisk, sĂ€kerhetsmĂ€ssig och ekonomisk stabilitet. Och man mĂ„ste skapa jobben och förutsĂ€ttningar för att kvinnan ska kunna bli jĂ€mlik. Det gĂ„r inte bara att familjen bestĂ€mmer sig för att bli liberala nĂ€r allt annat Ă€r lĂ„st. I Sverige pratar ingen om de grĂ„a zonerna av förtryck som Ă€r mycket farligare Ă€n vĂ„ldet. VĂ„ldet sker i mycket mindre skala Ă€n förtrycket och man mĂ„ste förstĂ„ vart det kommer i frĂ„n och det behövs konkreta insatser. Jag tror Sverige har mycket att lĂ€ra sig om att jobba med hederskultur genom att titta pĂ„ hur man gör i Mellanöstern, dĂ€r hittar man svaren.

Det ligger pÄ lÀnsstyrelserna i landet att stödja insatser för att motverka hedersrelaterat vÄld och förtryck samt nÀr unga gifts bort mot sin vilja.

Elin Schelin Àr handlÀggare för frÄgor som rör hedersrelaterat vÄld och förtryck vid lÀnsstyrelsen i Södermanlands lÀn.

Vilka insatser görs?

– Exempel pĂ„ insatser i nĂ€rtid i lĂ€net Ă€r att lĂ€nsstyrelsen i december anordnar en förĂ€ldraskapsstödskonferens för yrkesverksamma som i sitt yrke kommer i kontakt med förĂ€ldrar, dĂ€r hedersrelaterade frĂ„gor kopplade till förĂ€ldraskapskap gĂ€llande tonĂ„rsförĂ€ldrar kommer att vara ett pass under dagen. Vi kommer ocksĂ„ att vara delaktiga i en nationell kampanj som syftar till att informera om lagstiftningen mot barn- och tvĂ„ngsĂ€ktenskap. LĂ€nsstyrelsen Östergötlands lĂ€n och Migrationsverket har precis nyligen lanserat en webbaserad utbildning om hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck. Utbildningen Ă€r riktad till yrkesverksamma inom samtliga verksamheter som arbetar med sociala frĂ„gor. Det Ă€r baskunskap som Ă€r relevant för yrkesverksamma som kommer i kontakt med barn och unga samt vĂ„rdnadshavare.

Är kunskapen om Ă€mnet för dĂ„lig bland myndigheter?

– Ingen kartlĂ€ggning kring detta har gjorts i lĂ€net, sĂ„ det kan vi tyvĂ€rr inte uttala oss om. DĂ€remot ser vi efterfrĂ„gan hos aktörer i lĂ€net om att fĂ„ veta mer om frĂ„gan. Nationellt sett har Östergötlands lĂ€n gjort en kartlĂ€ggning som lyfter fram att det fortfarande nationellt finns en rĂ€dsla och en osĂ€kerhet hos yrkesgrupper och aktörer som möter barn och unga som Ă€r utsatta eller riskerar att utsĂ€ttas.

Är detta ett nytt omrĂ„de att jobba med eller har det funnits Ă„tgĂ€rder mot det tidigare?

– Sedan 2003 har regeringen tagit initiativ till insatser för att förebygga hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck. Morden pĂ„ Pela, Sara och Fadime ledde till att frĂ„gan uppmĂ€rksammades och omfattade politiska Ă„tgĂ€rder vidtogs, sĂ€ger Elin Schelin.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om