Och i förstudien bör då ingå hur trafiken på TGOJ-banan snabbt och smidigt från Flens övre kan anslutas till Västra stambanan.
– I tider med hotande budgetunderskott är en investering på 100 miljoner och beräknat driftunderskott på 22 miljoner inte något vi hanterar i brådrasket. Men en förstudie skulle skingra en del oklarheter, säger kommunalrådet Anders Berglöv (S).
I juni presenterade Regionförbundet Sörmland ett underlag för investeringar på TGOJ-banan. Dels för snabbtåg mellan Västerås och Flen men också för återstart av persontrafik och snabbtåg på sträckan Flen - Oxelösund.
Kalkylen stannar på cirka 100 miljoner kronor för att rusta upp hela banan till snabbtågsstandard. Flen - Nyköping ska klaras på 27 minuter med stopp i Bettna, Vrena och Stigtomta. Hela sträckan mellan Västerås och Oxelösund ska gå på 1,5 timme.
Utanför 100 miljoner-kalkylen ligger Banverkets upprustningar i den normala underhållsbudgeten. Där finns heller inte kostnaden för triangelspåret mellan Flens övre och Flens station.
Vid sidan av osäkra faktorer i samband med investeringarna ligger driftskostnaden. Länstrafiken uppskattar underskotet för trafiken till cirka 22 miljoner kronor årligen.
I går diskuterade politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott Regionförbundets underlag. Planingenjör Hans-Erik Eriksson påpekade att i underlaget finns många luckor och att endast en formell förstudie enligt järnvägslagen kan skingra osäkerheten.
– På sikt är det intressant ur flera aspekter att få igång persontrafik på hela TGOJ-banan, säger Anders Berglöv sedan samtliga partier i arbetsutskottet ställt sig bakom yttrandet till Regionförbundet med begäran om en förstudie.