Färdplan Flen ska lyfta kommunen

Nu föreslås att kommunen ska lägga 1,9 miljoner kronor nästa år på utveckling av varumärket Flen. Det här är bara början. Arbetet ska pågå under många år för att nå en positiv utveckling i Flens kommun.
Samtidigt påpekar handläggaren kommunchef Lars Rådh att detta arbete inte får falla i glömska om några år som en del tidigare visioner har gjort.

FLEN2009-09-01 05:00

Sedan 1965 har Flens kommun tappat 2 600 invånare. Det kommersiella utbudet har minskat och villapriserna är för låga för att det ska vara lönsamt att bygga nya hus. Den senaste medborgarundersökningen visar på stort missnöje bland kommuninvånarna. Över 30 procent av de tillfrågade i statistiska centralbyråns undersökning skulle till exempel avråda vänner och bekanta att flytta till Flen.

Den negativa utvecklingen är bakgrunden till ett förslag som nu kommer upp på kommunstyrelsens arbetsutskott. Enligt förslaget Färdplan Flen ska kommunen satsa långsiktigt på att utveckla både kommunen och dess varumärke. Förslaget innebär att politikerna avsätter 1,9 miljoner kronor till arbetet bara nästa år. Sedan ska arbetet fortsätta och årligen ska det anordnas en konferens om kommunutveckling och varumärke.

Det är kommunchef Lars Rådh som är handläggare i ärendet och har tagit fram förslaget som politikerna ska ta ställning till.

Hur många år kommer arbetet att ta?

- Vi har tittat på andra kommuner som har arbetat med kommunutveckling och sett att om man ska kunna påverka så handlar det om en tioårsperiod.

Vad kommer arbetet att kosta?

- Huvudsakligen ska vi använda de resurser vi har i kommunen plus att vi ska använda de ideella resurser som finns i föreningarna.

Lars Rådh påpekar själv i politikernas beslutsunderlag att de nya målen måste få betydelse och påverka kommunen. Han ger exempel på tidigare visioner som trots mycket arbete inte har lett någonstans. En vision var att kommunen skulle växa till 18 000 invånare och en annan att Flen skulle bli den barnvänligaste kommunen. Frågan är då varför den nya satsningen på varumärke ska lyckas när tidigare visioner fallit platt.

- Man ska inte säga att de visionerna inte var värda något, de har säkert betytt saker under resans gång. Men nu är huvudsyftet att flytta fram positionerna.

Hur ska ni lyckas?

- Jag tror att vi lyckas genom att verkligen bestämma oss för att arbetet ska vara långsiktigt. Vi ska också få med oss många intressenter, drivkrafter, som näringslivet. Vi ska få med oss människor som ligger på att vi ska nå mål. Vi måste också titta på hur vi kan följa upp arbetet.

I underlaget tar Lars Rådh också upp att varumärkesarbetet kommer att kräva tid och pengar. Politikerna bör fundera på hur man kan satsa på att utveckla kommunen samtidigt som neddragningar kanske måste göras inom andra verksamheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om