"Ettan" här för att stanna – om chauffören får välja

Den kostnadsfria smekmånaden för den nya busslinjen i Flen är nu över. Men även om resandet på "Ettan" minskat i volym utgör den en viktig del för många invånare.

Flen2017-03-18 06:24

Stadsbussen togs i trafik den 12 december och genom december och hela januari var den avgiftsfri. Bussen som mellan Orrö och Jättuna med hållplatser som järnvägsstationen, Hammarvallen och Salstavägen är på prov och huruvida det blir en fortsättning bestäms mot årets slut.

Tidningen träffade Gunilla Åkerman, yrkesförare i 40 år, för hennes syn på satsningen nu en och en halv månad sedan den fick vanlig taxa.

‒Jag tror på den, den gör jag, speciellt om vi får en smidigare buss, säger hon och syftar på att bussen med åtta meter mellan hjulaxlarna egentligen är för stor för stadstrafik.

‒Nu sitter vi och kör med en tvåaxlig men den är inte gjord för att köra inne bland husen, den är för klumpig. De har flyttat några stolpar och skyltar som var i vägen men vi har kört sönder på två ställen, säger Gunilla och hoppas att de får en mindre buss snart, en kotte som hon kallar den, likt den tidigare Violenlinjen.

‒Drömmen är obegränsat med bussar och få den lilla vi hade då. Den tar 24 26 personer och har ramp så man kunde stanna vart som helst och de med rullator kunde enkelt kliva på. Men ryktet säger att det ska komma en mer anpassad och vi går och väntar på den dagen.

I början var det mycket ungdomar som reste med gratisbussen, något som påverkade andra resenärer.

‒De äldre blev bortskrämda men jag försöker förklara för dem att de kan komma tillbaka nu. Vi har lite idéer om vart vi vill dra om lite linjer för att komma ännu närmare dem och serva dem. Men jag vill att det ska komma ännu mer av dem som behöver, de som har svårt att gå och det jobbar vi på.

Idag är det en mer blandad resenärsskara och bussen fyller ett viktigt syfte för de äldre.

‒Mellan nio och två och efter klockan sex och på helgerna får du resa hur mycket du vill inom kommunen för 180 kronor. Att det vart billigare tror jag är det som gjort att vi fått lite mer resenärer. Det är det här de som tar lågpriskortet och de som normalt behöver ha färdtjänst behöver, säger Gunilla om turerna som aldrig går tomma.

‒Visst det är inte mycket ibland, men även om det bara är sex stycken mitt på dagen vill och behöver de ha den. Jag har alltid vurmat för de äldre, jag tycker de har rätt att få det lite bekvämt och det här det ger livskvalitet för dem.

Ettan kör på året ut

Busslinjen "Ettan" kostar kommunen 1, 6 miljoner och är på prov under ett år, därför utvärderas den och det beslutas om den ska införas permanent.

Så här sa kommunalrådet Jan-Erik Larsson (S) i november:

"Under det senaste året har vi sett en ökning av invånare som använder sig av kommunaltrafiken. Det i kombination med att många i centrala Flen använder sig av färdtjänsten för att ta sig till exempel vårdcentralen. Denna linje kan göra det friare för de att ta sig runt."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om