Elever tillbaka i skolbÀnken med frÄgor och oro

I veckan ÄtervÀnde eleverna till Prins Wilhelmgymnasiet efter en veckas sportlov. Med sig tillbaka hade mÄnga frÄgor om vÀrldslÀget: "Det Àr lÀtt att inte göra det hÀr pÄ rÀtt sÀtt", sÀger SO-lÀraren Timo Nortorp om hur man som lÀrare bör bemöta
informationshungern.

Mohamed Sallat Àr rÀdd att Ryssland ska ta över Ukraina och sedan fortsÀtta till andra lÀnder. "Jag tÀnker mycket pÄ det, mest pÄ kvÀllen nÀr jag kollar nyheter", sÀger han.

Mohamed Sallat Àr rÀdd att Ryssland ska ta över Ukraina och sedan fortsÀtta till andra lÀnder. "Jag tÀnker mycket pÄ det, mest pÄ kvÀllen nÀr jag kollar nyheter", sÀger han.

Foto: Daniel Ekström

Flen2022-03-04 20:11

– Ska vi prata om Ukraina? Jag Ă€r pĂ„ deras sida, ropar en elev uppsluppet pĂ„ vĂ€gen in till veckans första samhĂ€llskunskapslektion. 

Det Ă€r mĂ„ndagseftermiddag och första skoldagen efter sportlovet pĂ„ Prins Wilhelmgymnasiet. Ukrainakonflikten tycks inte ha lĂ€mnat nĂ„gon oberörd och frĂ„n bĂ€nkraderna lyfts fler och fler frĂ„gor medan den stimmiga raststĂ€mningen sluter sig i ett allvar.  

undefined
Hela mÄndagens samhÀllslektionen Àgnades Ät att prata om kriget i Ukraina och Sveriges roll i det hela.

– Min lĂ€rarroll Ă€r att försöka ge information som stĂ€mmer. Eleverna lĂ€ser saker pĂ„ internet som i vissa fall stĂ€mmer och i andra fall inte.  Men samtidigt, vi vet ju inte Ă€n exakt vad som hĂ€nder, jag har inte heller hunnit sĂ€tta mig in i det sĂ„ djupt Ă€nnu, man fĂ„r vara försiktig med att sĂ€ga nĂ„got kategoriskt, sĂ€ger SO-lĂ€raren Timo Nortorp. 

För honom var det ingen sjĂ€lvklarhet att han skulle prata om kriget som rasar i Östeuropa. 

– Om jag skulle sĂ€ga nĂ„got tvĂ€rsĂ€kert skulle det kunna vara fel och farligt, ingen vet ju vad som kan hĂ€nda. Samtidigt kan eleverna dra egna slutsatser eller lyssna pĂ„ andra som Ă€r tvĂ€rsĂ€kra om jag inte ger dem nĂ„gra svar, sĂ„ det Ă€r ocksĂ„ en fara.

undefined
Timo Nortorp försöker vara nog med att pÄpeka att han inte vet allting, och att det mÄste fÄ lov att vara sÄ, att vissa saker inte Àr helt klarlagda.

Varken gymnasiet eller skolverket har gÄtt ut med nÄgon officiell linje eller tillhandahÄllit information till lÀrare som Timo Nortorp, nÄgot han inte hade varit sen med att ta emot.

– Jag fick sitta och googla i morse, sĂ„ det skulle vara vĂ€lkommet, information som var trippelkollad sĂ„ allt verkligen stĂ€mde. 

En av eleverna med frÄgor och funderingar Àr Mohamed Sallat. Han minns sorgen han kÀnde med det ukrainska folket och den förvÄning som slog honom i torsdags morse.

undefined
Mohamed Sallat Àr rÀdd att Ryssland ska ta över Ukraina och sedan fortsÀtta till andra lÀnder. "Jag tÀnker mycket pÄ det, mest pÄ kvÀllen nÀr jag kollar nyheter", sÀger han.

– Jag trodde aldrig nĂ„got sĂ„dant hĂ€r skulle kunna hĂ€nda, jag vet inte varför Putin vill kriga. 

Mohamed Sallat vill mer Ă€n gĂ€rna förstĂ„ men sĂ€ger att det Ă€r svĂ„rt. Dels för att konflikten bygger pĂ„ sĂ„ mycket historia – en historia som vecklade ut sig lĂ„ngt innan han sjĂ€lv var född. Och dels för att den oöverskĂ„dliga mĂ€ngd information som dagligen vĂ€xer fram pĂ„ internet Ă€r lĂ„ngtifrĂ„n pĂ„litlig.

– Det Ă€r svĂ„rt att hĂ„lla kolla pĂ„ vad som Ă€r sant och inte sant, nĂ„gra sĂ€ger att det Ă€r sĂ„hĂ€r, andra sĂ„dĂ€r. SĂ„ jag frĂ„gade mina vĂ€nner som pratar mycket om det, de sade vad som var rĂ€tt och fel, vilka som var fejkkanaler.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!